Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2024

Σημεία ομιλίας υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κ. Ανδρέα Λοβέρδου στη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2012

05/12/2011


ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ




Σημεία Ομιλίας υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κ. Ανδρέα Λοβέρδου στη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2012


1) Πιλοτικό πρότυπο λειτουργίας του Ε.Σ.Υ

Δημιουργία νέου προτύπου διοίκησης και προμηθειών νοσοκομείων με την ενιαία διοίκηση 2 νοσοκομείων Ε.Σ.Υ, 2 sui generis νοσοκομείων ( Ε.Ντυνάν – Ωνάσειο ), 2 ιδιωτικών κλινικών μη εισηγμένων στο χρηματιστήριο και της κλινικής του Ολυμπιακού Χωριού που λειτουργεί με την μορφή Α.Ε. Η πολιτική σχεδιάζαμε να τεθεί σε εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2012 και αν αποδώσει θετικά αποτελέσματα θα γενικευθεί στο σύνολο του Ε.ΣΥ. Η Ν.Γ όμως όταν έφερα για συζήτηση το θέμα στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων είπε “όχι”.

2) Ένταξη νέων ιατρών στην ειδικότητα

Ένα πρόβλημα που συσσωρεύθηκε μετά από δεκαετίες στο χώρο της Υγείας. Αρνούμαι να συνυπάρξω με τις καθυστερήσεις 8 και 10 και 12 ακόμη ετών για να ενταχθεί ένας απόφοιτος ιατρικής σχολής στην ειδικότητα που επιθυμεί. Υπάρχουν πολλές ιδέες και σκέψεις, οι περισσότερες των οποίων συγκλίνουν στη διενέργεια εξετάσεων. Το θέμα συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο με την προηγούμενη του σύνθεση, τον Οκτώβριο. Η εισήγηση μου προς τον Πρωθυπουργό κ. Παπαδήμο, είναι να ξανασυζητηθεί σύντομα, ούτως ώστε να προχωρήσουμε σε νομοθετική ρύθμιση τον Ιανουάριο. Τα κυβερνητικά κόμματα, όμως, πρέπει να συνεννοηθούν.

3) Αναφορά στη συνεννόηση των κομμάτων

Η νέα κυβέρνηση είναι περιορισμένου χρόνου και ειδικού σκοπού, άλλωστε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μίλησε για «ενδιάμεση» κυβέρνηση. Πάντως, όποιο χαρακτηρισμό και να της δώσουμε, σίγουρα δεν πρόκειται για μια κυβέρνηση μονοθεματική. Τι θα γίνει όμως ; Δεν πρέπει να προχωρήσουν κάποια θέματα ; Με κριτήριο, λοιπόν, ότι συμμετέχουμε τρία κόμματα, οφείλουμε όλα τα υπουργεία να σταθμίσουμε τις νομοθετικές και τις υπόλοιπες πολιτικές μας πρωτοβουλίες. Προβλήματα υφίστανται, διότι το εγχείρημα είναι πρωτόγνωρο. Να μην ξεχνάμε όλοι πως είμαστε σε φάση πολιτικής συνεννόησης και από τη στιγμή που δεν μπορούμε σήμερα να δημιουργήσουμε αμέσως όρους ευημερίας, ας παράσχουμε στον πολίτη το στήριγμα, πως θα ασχοληθούμε ως πολιτικό σύστημα με τα θέματά του. Απομένει να δούμε, ως πολιτικό σύστημα, αν διασώθηκε έστω και ένα μικρό μέρος από τη σοβαρότητά μας. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να σημαίνει αδράνεια. Δεν έχουμε την πολυτέλεια των καθυστερήσεων. Η συνεννόηση δεν μπορεί να είναι ακυρωτική των δράσεων. Πρέπει να προχωρήσουμε.

4) Νέα Ελληνική Ανόρθωση

Πρέπει να παλέψουμε για τη Νέα Ελληνική Ανόρθωση. Σήμερα, μεσούσης της κρίσης, διαμορφώνεται σταθερά για τη χώρα ένα νέο στρατηγικό πλαίσιο, το οποίο μπορεί να την οδηγήσει στην Ανόρθωση. Απαιτείται ριζική αλλαγή υποδείγματος στην πολιτική, στην εργασία, στην παραγωγή και στη νοοτροπία. Το κλειδί της ελληνικής κρίσης, αλλά και το σημείο υπέρβασής της είναι η κάλυψη του παραγωγικού μας κενού. Πρέπει να πάμε γρήγορα σε μια παραγωγική, εξωστρεφή και ανταγωνιστική οικονομία. Έχει αποδειχθεί πως δεν φτάνει να έχεις καλή διάθεση, αλλά πρέπει να ξέρουμε πως θα κάνουμε πράξη τους στόχους μας. Από τη συνείδηση των δυσκολιών και τη συγκεκριμενοποίηση των στόχων, εξαρτάται η τύχη της χώρας επειδή η μεγάλη και βασική προϋπόθεση της ριζικής αλλαγής του υποδείγματος είναι ο ριζοσπαστικός μετασχηματισμός του κράτους. Πως θα μιλά κανείς π.χ. για επενδύσεις, για προώθηση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων στήριξης, για προώθηση των εξαγωγών, για προγράμματα ενίσχυσης της μικρής επιχειρηματικής δραστηριότητας στον αγροτικό τομέα, δηλαδή πως θα μπορεί να μιλά κανείς για ανάπτυξη και για χτύπημα στην ανεργία, όταν το κράτος παραμένει ως έχει και δεν επιχειρούνται αμέσως οι καίριες και ριζοσπαστικές μεταβολές ;

5) Καταδίκη του ελληνικού ευρωσκεπτικισμού

Σε περιόδους κρίσης, ο λαϊκισμός και η δημαγωγία αποτελούν προνομιακά πεδία για την καλλιέργεια και την ανάπτυξη ενός λόγου ευρωσκεπτικιστικού και ψευδεπίγραφα πατριωτικού. Η στρατηγική ανάγκη σταθεροποίησης στο ευρωπαϊκό σύστημα μιας αξιόπιστης και αυτοδύναμης Ελλάδας, πρόκειται για την κατά κυριολεξία εθνική μας στρατηγική. Το βίαιο ξύπνημα που προκάλεσε η κρίση είχε σαν αποτέλεσμα να καταστεί πλέον αισθητό στο πανελλήνιο, ότι δεν αρκεί να είσαι κράτος-μέλος της Ε.Ε. για να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο. Η Ευρώπη δεν είναι οργανισμός αγαθοεργίας, αλλά πεδίο μάχης και, συνεπώς, αν δεν είσαι μάχιμος μένεις στην άκρη και υφίστασαι τις συνέπειες.

6) Ανάπτυξη ή κατάρρευση

Τα δύο τελευταία χρόνια, παλέψαμε για δημοσιονομική ευταξία και καταφέραμε κάποιες μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές, αλλά τα θέματα της ανάπτυξης δεν προχώρησαν με οριζόντιο τρόπο και έτσι η χώρα βούλιαξε στην ύφεση. Τα πέρασμα από τον οικονομικό παρασιτισμό στη δημιουργική- παραγωγική ανασύνταξη της χώρας είναι το κλειδί υπέρβασης της ελληνικής κρίσης αλλά και το σημείο κάλυψης του παραγωγικού μας κενού. Πρέπει να πάμε γρήγορα σε μια παραγωγική, εξωστρεφή και ανταγωνιστική οικονομία. Δίχως αυτή θα είμαστε καταδικασμένοι να περιορίζουμε περαιτέρω τα εισοδήματα, πράγμα όμως που δεν μπορούμε να κάνουμε διότι οι ελληνικές οικογένειες και η αγορά δεν διαθέτουν χρήματα. Εδώ, ερώτημα σχετικά για την “ενδιάμεση κυβέρνηση Παπαδήμου” δεν τίθεται. Οι αλλαγές πρέπει να προωθηθούν τώρα και να στρωθεί το χαλί στην επόμενη κυβέρνηση, όποια κι αν είναι αυτή. Έλληνες είμαστε όλοι, για το κοινό καλό παλεύουμε!!!

· Αν καταφέρουμε ως χώρα και ως υπεύθυνες πολιτικές δυνάμεις, να κινηθούμε χωρίς ταλαντεύσεις στο καθοριστικό επόμενο διάστημα, θα έχουμε θέσει τις βάσεις μιας στρατηγικής σταθεροποίησης της χώρας και ταυτόχρονα θα οδηγηθούμε στην κορυφαία έκφραση της δημοκρατίας, τις εκλογές, πάνω σε σταθερό πολιτικό και οικονομικό έδαφος.

· Για να μπούμε όμως σε μια νέα φάση, που σημαίνει απομάκρυνση από την γενικευμένη ανασφάλεια και δρομολόγηση της χώρας σε περισσότερο χαρτογραφημένα νερά με εθνική πυξίδα, θα πρέπει να πετύχει απολύτως στην αποστολή της, η κυβέρνηση Παπαδήμου.

7) Προϋπολογισμός 2012 Πίνακες - Στόχοι

Εξέλιξη προϋπολογισμού Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κατά τα έτη 2009 – 2012 με βάση τα στοιχεία προϋπολογισμών που τηρούνται από την οικονομική υπηρεσία του ΥΥΚΑ (σε εκατ. €).

Σύνολο δαπανών Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

2009
2010
2011
2012[1]

Πιστώσεις προϋπολογισθείσες

5.736,74
5.816,96[2]
6.992,12
5.280,97[3]
Πιστώσεις διαμορφωθείσες
6.865,88
7.264,27[4]
5.891,39[5]
n.a.[6]
Πληρωμές έτους
6.858,36[7]
6.673,99
5.609,25[8]
n.a.[9]

[1] Από το σύνολο των προτεινομένων για εγγραφή πιστώσεων ποσό ύψους 2.349,00 αφορά τη μείζονα κατηγορία «Αποδοχές και Συντάξεις». Ποσό 1.450,00 έχει επίσης προβλεφθεί στον κοινωνικό προϋπολογισμό για τη χρηματοδότηση υποχρεώσεων νοσοκομείων, ωστόσο κατά το σχέδιο που υπέβαλε το ΥΥΚΑ το ποσό αυτό προβλέπεται να ανέλθει σε 1.405,46.

[1] Το αρχικό ποσό των προϋπολογισθεισών πιστώσεων είναι 6.078,80, ωστόσο πραγματοποιήθηκε μείωση κατά 10% (λόγω μνημονίου) σε ορισμένες ομάδες πιστώσεων με αποτέλεσμα το ποσό να διαμορφωθεί ως άνω.

[1] Το ποσό αυτό διαμορφώνεται ως πλαφόν που καθορίζεται στο ΜΠΔΣ (ακριβές ποσό 5.274,00).

[1] Το ποσό αυτό αποτελεί εκτίμηση της Διεύθυνσης Οικονομικού του Υπουργείου Υγείας και συμπεριλαμβάνει τη ρύθμιση (cash) χρεών παρελθόντων ετών.

[1] Έχει αφαιρεθεί η επιχορήγηση στον ΟΠΑΔ μετά την μετατροπή του σε ασφαλιστικό ταμείο ύψους 1.037,00 (σύνολο 1.250,00).

[1] Μη διαμορφωθέντα στοιχεία.

[1] Η μεγάλη αυτή αύξηση κατά 1.130 εκατ. € περίπου, σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα, οφείλεται: (1) στην αύξηση των επιχορηγήσεων κατά 1.400 περίπου προς τα νοσοκομεία και τους άλλους οργανισμούς, ιδρύματα και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, (2) στην αύξηση των επιχορηγήσεων προς τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου κατά 200 εκατ. € περίπου, (3) στη μείωση των πρόσθετων και περεπόμενων υπηρεσιών της κεντρικής υπηρεσίας (διάφορες αμοιβές, υπερωρίες και άλλες δαπάνες) κατά 490 εκατ. € περίπου.

[1] Το ποσό αυτό αφορά εκτίμηση της υπηρεσίας μας για το κλείσιμο του προϋπολογισμού μέχρι τον Δεκέμβριο 2011 (με κάθε επιφύλαξη επαλήθευσης των στοιχείων).

[1] Μη διαμορφωθέντα στοιχεία.

Εξέλιξη δαπανών Νοσοκομείων ΕΣΥ κατά τα έτη 2009 – 2012 με βάση στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (σε εκατ. €)[10].

Δαπάνες Νοσοκομείων ΕΣΥ κατ’ εκτίμηση των διαθεσίμων στοιχείων

2009
2010
2011
2012
Σύνολο δαπανών
2.750,49
2.614,91
2.370,20[11]
2.200,00[12]

Αγορές – τιμολόγια 4 κατηγοριών δαπανών (φάρμακα, υγειονομικό, ορθοπεδικό υλικό, χημικά - αντιδραστήρια, )

2.605,49
2.085,51
1.588,03[13]
1.474,00[14]

Δαπάνες λοιπών αγορών (ΔΕΚΟ, υπηρεσίες, αναλώσιμα, κ.α.)[15]

145,00[16]
529,40
782,17[17]
726,00
Πληρωμές έτους
n.a.
n.a.[18]
3.553,00[19]
2.810,00[20]
Πληρωμές ρύθμισης 2009 σε ομόλογα
---
5.340,00[21]
---
---

Αναφορικά με την αξιοπιστία των στοιχείων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι κάτωθι παρατηρήσεις:

· Τα στοιχεία του 2009 είναι ακριβή και αξιόπιστα μόνον όσον αφορά τις 4 κατηγορίες δαπανών (φάρμακα, υγειονομικό – ορθοπεδικό υλικο, χημικά, αντιδραστήρια) ύψους 2.605,49 εκατ. Ευρώ, καθώς αυτά χρησιμοποιήθηκαν για τη ρύθμιση χρεών.

· Τα στοιχεία των διαφόρων δαπανών του 2009 χρήζουν περαιτέρω πιστοποίησης καθώς έχουν προκύψει αναγωγικά.

· Η σύγκριση στοιχείων δαπανών για υπηρεσίες 2010 και 2011 δεν είναι ακριβής καθώς στα στοιχεία του 2010 δεν περιλαμβάνονται δαπάνες για ΔΕΚΟ, μισθοδοσία που βαρύνει τον προϋπολογισμό των νοσοκομείων (επικουρικό προσωπικό, κ.ά.).

Όσον αφορά τη ρύθμιση χρεών με ομόλογα καταγράφονται τα ακόλουθα:

· 4.738.654.078,00 € ως συνολικό ποσό πληρωμών με τη διάθεση ομολόγων (πλην κρατήσεων).

· 374.952.673,00 € επιχορήγηση για απόδοση κρατήσεων.

· 124.212.622,00 + 241.700.000,00 = 365.912.622,00 € επιχορήγηση για τη ρύθμιση με μετρητά.

Εξέλιξη προϋπολογισμών Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κατά τα έτη 2011 – 2015 (τακτικός προϋπολογισμός και προϋπολογισμός δημοσίων επενδύσεων) με παρεμβάσεις στο πλαίσιο του ΜΠΔΣ[22] (σε εκατ. €).

Σύνολο δαπανών Τ.Π. &Π.Δ.Ε. (πλην Ο.Π.Α.Δ.) Υ.Υ.Κ.Α.

2011
2012
2013
2014
2015
Τακτικός Προϋπολογισμός
5.620
5.274
5.080
5.005
4.954

Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

65
70
70
70
70
Σύνολο δαπανών ΥΥΚΑ
5.685
5.344
5.150
5.075
5.024
Ανάλυση κατά μείζονα κατηγορία
Αποδοχές και συντάξεις
2.930
2.743
2.649
2.575
2.523

Ασφάλιση-περίθαλψη-κοινωνική προστασία (χωρίς ΟΠΑΔ)

1.917
1.867
1.817
1.817
1.817

Λειτουργικές και λοιπές δαπάνες

315
305
304
304
303
Αποδιδόμενοι πόροι
8
9
9
9
10

Επιχορήγηση νοσοκομείων για παλαιές οφειλές

450
350
300
300
300


[1] Από το σύνολο των προτεινομένων για εγγραφή πιστώσεων ποσό ύψους 2.349,00 αφορά τη μείζονα κατηγορία «Αποδοχές και Συντάξεις». Ποσό 1.450,00 έχει επίσης προβλεφθεί στον κοινωνικό προϋπολογισμό για τη χρηματοδότηση υποχρεώσεων νοσοκομείων, ωστόσο κατά το σχέδιο που υπέβαλε το ΥΥΚΑ το ποσό αυτό προβλέπεται να ανέλθει σε 1.405,46.

[2] Το αρχικό ποσό των προϋπολογισθεισών πιστώσεων είναι 6.078,80, ωστόσο πραγματοποιήθηκε μείωση κατά 10% (λόγω μνημονίου) σε ορισμένες ομάδες πιστώσεων με αποτέλεσμα το ποσό να διαμορφωθεί ως άνω.

[3] Το ποσό αυτό διαμορφώνεται ως πλαφόν που καθορίζεται στο ΜΠΔΣ (ακριβές ποσό 5.274,00).

[4] Το ποσό αυτό αποτελεί εκτίμηση της Διεύθυνσης Οικονομικού του Υπουργείου Υγείας και συμπεριλαμβάνει τη ρύθμιση (cash) χρεών παρελθόντων ετών.

[5] Έχει αφαιρεθεί η επιχορήγηση στον ΟΠΑΔ μετά την μετατροπή του σε ασφαλιστικό ταμείο ύψους 1.037,00 (σύνολο 1.250,00).

[6] Μη διαμορφωθέντα στοιχεία.

[7] Η μεγάλη αυτή αύξηση κατά 1.130 εκατ. € περίπου, σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα, οφείλεται: (1) στην αύξηση των επιχορηγήσεων κατά 1.400 περίπου προς τα νοσοκομεία και τους άλλους οργανισμούς, ιδρύματα και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, (2) στην αύξηση των επιχορηγήσεων προς τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου κατά 200 εκατ. € περίπου, (3) στη μείωση των πρόσθετων και περεπόμενων υπηρεσιών της κεντρικής υπηρεσίας (διάφορες αμοιβές, υπερωρίες και άλλες δαπάνες) κατά 490 εκατ. € περίπου.

[8] Το ποσό αυτό αφορά εκτίμηση της υπηρεσίας μας για το κλείσιμο του προϋπολογισμού μέχρι τον Δεκέμβριο 2011 (με κάθε επιφύλαξη επαλήθευσης των στοιχείων).

[9] Μη διαμορφωθέντα στοιχεία.

[10] Η εξαγωγή αξιόπιστων στοιχείων με βάση τους ετήσιους προϋπολογισμούς και απολογισμούς που καταρτίζονται από την κεντρική υπηρεσία δεν είναι εφικτή καθότι τα στοιχεία αυτά αναφέρονται αφενός σε ταμειακή βάση, αφετέρου περιλαμβάνουν κονδύλια με δεδομένη κωδικοποίηση που δεν βοηθούν στον υπολογισμό των στοιχείων ετήσιων δαπανών των νοσοκομείων.

[11] Εκτίμηση με βάση τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία, του esynet.

[12] Πρόβλεψη σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του ΜΠΔΣ.

[13] Η ανάλυση σε δαπάνες των 4 κατηγοριών και λοιπών αγορών γίνεται πάνω στη βάση της αναλογίας 67,00% και 33,00% αντίστοιχα (κατ’ εκτίμηση με βάση τα στοιχεία του 2010).

[14] Η ανάλυση σε δαπάνες των 4 κατηγοριών και λοιπών αγορών γίνεται πάνω στη βάση της αναλογίας 67,00% και 33,00% αντίστοιχα (κατ’ εκτίμηση με βάση τα στοιχεία του 2010).

[15] Το ποσό αυτό υπολογίζεται: (1) κατά μέσο όρο και κατ’ εκτίμηση για τα έτη 2005 – 2008, (2) για τα έτη 2009 – 2010 τα στοιχεία που μας δόθηκαν από την υπηρεσία δεν μπορούν να θεωρηθούν αξιόπιστα και (3) για τα έτη 2011 και 2012 είναι εκτιμήσεις και προβλέψεις.

[16] Εκτίμηση που θα πρέπει να αναθεωρηθεί προς τα πάνω, ωστόσο δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, για τις μεταφερθείσες το 2010 δαπάνες.

[17] Οι λοιπές δαπάνες των νοσοκομείων εμφανίζουν σημαντική αύξηση το 2011 και το 2012 καθότι εκτιμάται ότι περιλαμβάνουν και πληρωμές ιδίων δαπανών του του 2010 καθώς και επικουρικού προσωπικού 2011.

[18] Εκτιμάται στο 1,8 δις € συνολικά από επιχορηγήσεις – ρυθμίσεις.

[19] Αποτελεί εκτίμηση με βάση δέσμευσή μας για μείωση των οφειλών των νοσοκομείων στα 700 εκατ.€ στις 31.12.2011.
[20] Αποτελεί εκτίμηση του ΓΛΚ.
[21] Ποσό ρύθμισης με ομόλογα.

[22] Η διαμόρφωση των εξοικονομήσεων του ΜΠΔΣ εστιάζεται σε 4 κατηγορίες: (1) αποδοχές και λοιπές πρόσθετες παροχές προσωπικού των νοσηλευτικών ιδρυμάτων, (2) επιχορήγηση οργανισμών και ιδρυμάτων και χορήγηση εισοδηματικών ενισχύσεων υγειονομικής και κοινωνικής αντίληψης, στο πλαίσιο της συνολικής επαναξιολόγησης του καθεστώτος χορήγησής τους, (3) κάλυψη των ελλειμμάτων νοσοκομείων, (4) επιχορήγηση νοσηλευτικών ιδρυμάτων για την εξόφληση των παλαιοτέρων οφειλών τους.