Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2024

Ομιλία υπουργού ΥΚΑ, κ. Α. Λοβέρδου στη Συνέντευξη Τύπου για τον απολογισμό των πεπραγμένων ενός έτους στο Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

11/10/2011

Γραφείο Τύπου

210 - 52.05.290-1

Τρίτη, 11 Οκτωβρίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ομιλία Α. Λοβέρδου στη Συνέντευξη Τύπου για τον απολογισμό των πεπραγμένων 1 έτους στο υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Αναλάβαμε την ευθύνη του τομέα της Υγείας στη χώρα σε μια συγκυρία κατά την οποία το κυρίαρχο στοιχείο σε όλο το φάσμα της διακυβέρνησης δεν είναι άλλο από την οξεία οικονομική κρίση. Μια κρίση που αντανακλάται στο σύνολο των πτυχών της διαχείρισης του κυβερνητικού έργου, σφραγίζοντας πεδία πολιτικής με νέο – εισαγόμενους όρους, τους οποίους και δανειζόμαστε ως επί το πλείστον από τον χώρο της οικονομίας. Σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούσαμε να γίνουμε – ούτε γίναμε - δημοσιονομιστές της Υγείας, θέλαμε και θέλουμε όμως, για το συμφέρον των πολιτών, η υγεία να έχει στέρεη δημοσιονομική βάση.

Οι δημόσιες πολιτικές μας τίθενται σε εφαρμογή υπό τον ασφυκτικό κλοιό των δημοσιονομικών απειλών που υφίσταται η χώρα και οι πολίτες της και έτσι προσαρμόζονται υποχρεωτικά σε αυτό το πλαίσιο. Ως τώρα, κινηθήκαμε αρθρώνοντας τις ενέργειες μας στους πέντε άξονες τους οποίους και θέσαμε σε παράλληλη και ταυτόχρονη κίνηση:

α. Στην αλλαγή των οικονομικών μεταβλητών του συστήματος, στόχος άμεσος με βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο σκέλος. Σε αυτόν περιλαμβάνονται οι παρεμβάσεις μας στον χώρο των προμηθειών, οι πολιτικές στο φάρμακο, οι δράσεις εκσυγχρονισμού και εξορθολογισμού της λειτουργίας των νοσοκομείων και φυσικά η μεγάλη προσπάθεια συνένωσης των δυνάμεων του Ε.Σ.Υ. Όλα τα παραπάνω, συμπεριλαμβάνονται στις συμφωνίες μας με τους πιστωτές – οργανισμούς και στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής. Η δημοσιονομική ευταξία προφανώς θα συνδυαστεί με την περαιτέρω κατοχύρωση της κοινωνικής αρχής «ελεύθερη πρόσβαση στη δημόσια υγεία».

β. Στην προώθηση καίριων διαρθρωτικών αλλαγών που ως αιτήματα χρόνιζαν, ή ακόμη και ως σχεδιασμοί εκκρεμούσαν αδικαιολογήτως. Σε αυτή την κατηγορία, εντάσσονται η παρέμβασή μας για τη δημιουργία του Ενιαίου χώρου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, η οποία παίρνει σάρκα και οστά με τη μορφή του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και η ψήφιση του νέου νόμου για τις μεταμοσχεύσεις, καθώς και η εξάλειψη της «λίστας της ντροπής» του Ο.ΚΑ.ΝΑ.

γ. Στη μετατόπιση των θεμελιωδών αρχών λειτουργίας των συστημάτων Υγείας στην Ελλάδα και τον καλύτερο συντονισμό τους με τα πρότυπα των άλλων ανεπτυγμένων χωρών. Από το νοσοκομειοκεντρικό μοντέλο που εστιάζει στην περίθαλψη του ασθενούς, επιχειρούμε τη μετάβαση σε εκείνο που έχει ως πρωταρχική του μέριμνα την καταπολέμηση της εμφάνισης ασθενειών. Όπλα μας, η υιοθέτηση ενός υγιούς τρόπου ζωής με σημεία αναφοράς την άθληση και την υγιεινή διατροφή.

δ. Όλες οι αλλαγές που προωθούμε στο πεδίο των υποδομών της υγείας γίνονται με βάση την αρχή, πως το Ε.Σ.Υ. ανήκει στον ελληνικό λαό, στους πολίτες και τους ανθρώπους, και όχι στους γιατρούς, στους εργαζόμενους σε αυτό, αλλά και στους προμηθευτές υλικών, ή φαρμάκων. Αποτελεί ένα πολύτιμο δημόσιο αγαθό, με θεματοφύλακες τον εκάστοτε υπουργό Υγείας, την κυβέρνηση, η Βουλή Ελλήνων και τη Δικαιοσύνη.

ε. Όταν ήλθα στο υπουργείο, δήλωσα πως θα είμαι υπουργός όλης της υγείας, δημόσιας και ιδιωτικής, και το τήρησα ευλαβικά διευρύνοντας με παρεμβάσεις μου τη λειτουργία των μονάδων του ιδιωτικού τομέα.

ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ

α ) Ειδ. Γραμμ. Διατροφής/Άθλησης → ποδήλατα, παχυσαρκία

Η μεγαλύτερη πρόκληση στο χώρο της υγείας και για την Ελλάδα, όπως και για όλες τις ανεπτυγμένες χώρες, είναι η καταπολέμηση των μη μεταδιδόμενων νοσημάτων. Νοσημάτων της καρδιάς, του αναπνευστικού, του νευρολογικού συστήματος, τον καρκίνο, τον διαβήτη κ.λπ. Νοσημάτων που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής μας, με τη διατροφή μας, τις συνήθειές μας, την άθληση. Η προώθηση και υιοθέτηση προτύπων συμπεριφοράς και συνηθειών που θωρακίζουν, ή τουλάχιστον δεν εκθέτουν σε κίνδυνο τον ανθρώπινο οργανισμό βρίσκεται στον πυρήνα της νέας φιλοσοφίας για τις πολιτικές υγείας και σχετίζεται αμεσότατα με τις συνθήκες ζωής των σύγχρονων κοινωνιών. Οι ευημερούσες κοινότητες της Δύσης – αλλά και αλλού - αντιμετωπίζουν τους κινδύνους υγείας που απορρέουν από την ίδια την ευημερία τους και από τη συνακόλουθη γήρανση του πληθυσμού.

Ένα σύγχρονο υπουργείο Υγείας είναι και υπουργείο Διατροφής και Άθλησης. Στην Ελλάδα αυτό έγινε μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η εμπειρία μας από τα διεθνή fora συναντήσεων, μας έπεισε πως είναι επιτακτική η ανάγκη οι υπηρεσίες Υγείας στην Ελλάδα να μεταλλαχθούν, να συντονιστούν με τη θέση της στον ανεπτυγμένο κόσμο. Πρέπει να περάσουμε από την πολιτική της περίθαλψης με κέντρο τη νοσοκομειακή μονάδα, στις πολιτικές για τη δημόσια υγεία στη βάση συνολικών προσεγγίσεων και ατομικής συμπεριφοράς.

Για πρώτη φορά στη χώρα μας, αντιμετωπίζεται ως εθνικός στρατηγικός στόχος η πρόληψη νοσημάτων που οφείλονται σε κακή διατροφή και ελλιπή σωματική άσκηση. Συνυπολογισμένης της οικονομικής κρίσης και της επιτακτικής ανάγκης της χώρας να αλλάξει σελίδα σε ό, τι δημιουργεί παθογένειες και σε ό, τι νοσεί, το υπουργείο Υγείας, εκπονεί πολυθεματικές πολιτικές και προγράμματα, που αγγίζουν όλη τη χώρα και όλα τα κοινωνικά στρώματα.

Πολιτικές, προγράμματα και δράσεις με βάση τους παραπάνω στόχους, προβλέπονται στο νέο οργανωτικό πλαίσιο της Ειδικής Γραμματείας Διατροφής και Άθλησης. Ενδεικτικά αναφέρονται :

  • Δράση: «Το ποδήλατο στη Ζωή μας»
  • Αθλητικά Πάρκα Υγείας
  • Εθνικός Οδηγός Διατροφικής και Αθλητικής πολιτικής
  • Εθνικός Χάρτης Υγείας και Ανάπτυξης (Διατροφικός και Αθλητικός Χάρτης)
  • Πανελλαδικά Συνέδρια και Εκδηλώσεις για Διατροφή και Άθληση
  • Δρόμοι και χώροι άθλησης
  • Ημέρες άθλησης στους δρόμους
  • Προγράμματα τρίτης ηλικίας
  • Πρότυπο Εθνικό Αθλητικό Κέντρο προετοιμασίας και άθλησης ΑμεΑ
  • Ημέρα παραολυμπιακών αθλημάτων και διατροφής στους φορείς ΑμεΑ
  • Ειδικές πολιτικές και προγράμματα για τα σχολεία κ.α.

β) Αντικαρκινικός

Το υπουργείο Υγείας παρουσίασε στο Ζάππειο (16/12/2010) το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά του Καρκίνου, με κύριους στόχους :

  1. I. την ανάδειξη της αξίας της πρόληψης και της πρώιμης ( έγκαιρης ) διάγνωσης για την αντιμετώπιση της νόσου,
  2. II. την ανάπτυξη και την εισαγωγή στην κλινική πράξη διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων και κατευθυντήριων οδηγιών, ώστε να εξασφαλιστεί η ενιαία παροχή φροντίδας υγείας προς τους πολίτες,
  3. III. την πιστοποίηση δομών και υπηρεσιών,
  4. IV. την εξασφάλιση των προϋποθέσεων για μείωση της νοσηρότητας και θνησιμότητας του καρκίνου και
  5. V. τη δημιουργία του εθνικού αρχείου νεοπλασιών για τη συστηματική καταγραφή και μελέτη του καρκίνου.

Την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου, από 24 έως 31 Ιανουαρίου 2011 στα δημόσια και πανεπιστημιακά νοσοκομεία της χώρας που διαθέτουν γυναικολογική κλινική, διενεργήθηκαν δωρεάν εξετάσεις ( τεστ Παπανικολάου ) για όλες τις γυναίκες από 15 ετών και άνω. Ο καρκίνος του Τραχήλου της μήτρας αν και μπορεί να διαγνωστεί έγκαιρα με το τεστ Παπ, αποτελεί σήμερα το δεύτερο σε συχνότητα καρκίνο στο γυναικείο πληθυσμό. Κλειδί για τη μείωση των τραγικών αυτών ποσοστών, αποτελεί λοιπόν, η πρόληψη με τακτικούς ελέγχους. Επισκέψεις χωρίς ραντεβού καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας πρόληψης του Καρκίνου του τραχήλου της Μήτρας δέχτηκαν 65 νοσοκομεία σε όλη τη χώρα.

γ ) Μεταμοσχεύσεις (εθνική και διεθνή δράση)

Η πραγματική κατάσταση στον τομέα των μεταμοσχεύσεων στη χώρα μας είναι θλιβερή. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του Συμβουλίου της Ευρώπης, για το έτος 2010, η Ελλάδα κατέχει τη χαμηλότερη θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο με ποσοστό αξιοποιηθέντων δοτών 4,1 ανά εκατομμύριο κατοίκους, όταν το ίδιο ποσοστό στην Ισπανία, που είναι η πρωταθλήτρια χώρα στον τομέα αυτό, ανέρχεται σε 34,4, και αν θέλουμε να κάνουμε τη σύγκριση και με χώρες με ίσο, περίπου, πληθυσμό με τη δική μας, στην Τσεχία 19, στην Πορτογαλία 31 και στο Βέλγιο 26,4.

Εκτός από το θλιβερό αυτό ρεκόρ για το 2010, τα νούμερα αποδεικνύουν ότι ο αριθμός μεταμοσχεύσεων μειώνεται σημαντικά : οι δωρεές νεφρού από θανόντα δότη το 2001 ήταν 74. Έφθασαν τις 183 το 2008, αλλά μειώθηκαν στις 76 το 2010. Οι δωρεές καρδιάς ήταν 5 το 2001, έφθασαν τις 16 το 2008 και ήταν πάλι 5 το 2010. Παρόμοια φθίνουσα πορεία είχαν και οι δωρεές ήπατος.

Με το νόμο 3984/2011 η ελληνική Πολιτεία εναρμονίστηκε απόλυτα με τις Ευρωπαϊκές Κοινοτικές Οδηγίες και προωθεί έμπρακτα τη Δωρεά Οργάνων, διασφαλίζοντας ακόμα περισσότερο την αξιοπιστία των μεταμοσχεύσεων και προστατεύοντας την ελεύθερη βούληση των πολιτών. Ήδη τα αποτελέσματα δείχνουν σημαντική αύξηση του ποσοστού αξιοιποιηθέντων δοτών από 4,1, σε 5,3 ανά εκατομμύριο κατοίκους (με στοιχεία των πρώτων μηνών) και η προσπάθεια μας θα συνεχιστεί με αμείωτη ένταση. Στο τέλος του έτους ο ρυθμός της δωρεάς οργάνων που αναμένεται να φθάσει τους 7 ανά 1 εκατομμύριο κατοίκων.

δ ) Ναρκωτικά (με διεθνή αντίκτυπο)

Ο πρώην Πρωθυπουργός της χώρας, ο κ. Καραμανλής το 2003, όταν ετοιμαζόταν να γίνει Πρωθυπουργός, μιλούσε για τη «λίστα της ντροπής» των ανθρώπων που ασθένησαν, εξαρτημένοι από τα ναρκωτικά και περίμεναν να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα θεραπείας. Ο κ. Καραμανλής παρέδωσε αυτή τη λίστα διπλασιασμένη στον κ. Παπανδρέου. Οι 2.500 εγγεγραμμένοι στις λίστες αναμονής έγιναν 5.000.

Εμείς, με τον κ. Παπανδρέου, ως αντιπολίτευση υπογραμμίζαμε την αλματώδη αύξηση της λίστας αναμονής. Και εμείς αλλά και η Νέα Δημοκρατία, όταν μιλούσε για το ίδιο θέμα το 2002 – 2003, είχαμε δίκιο, γιατί «λίστα της ντροπής» σημαίνει θάνατος. Γιατί όπως λένε αυτοί που ασχολούνται με το θέμα καλύτερα και ξέρουν περισσότερα απ’ ό, τι εμείς, πάρα πολλοί απ’ αυτούς τους ασθενείς δεν προλαβαίνουν να φτάσουν σε ένα πρόγραμμα και πεθαίνουν.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας σε στενή συνεργασία με τη διοίκηση του Ο.ΚΑ.ΝΑ εργάστηκε σκληρά προκειμένου να είμαστε σε θέση τον Νοέμβριο να πούμε «τέρμα πια» στον αργό θάνατο. Την 1η Σεπτεμβρίου ξεκίνησε η εφαρμογή στην πόλη της Θεσσαλονίκης σε 4 νοσοκομεία ( Ιπποκράτειο, Άγιος Παύλος, Ειδικών Παθήσεων, Παπαγεωργίου ). Η 16η Σεπτεμβρίου οροθετήθηκε ως αντίστοιχη ημέρα για 15 Νοσηλευτικά Ιδρύματα της Αττικής και η 2η Οκτωβρίου ως η ημέρα που θα κλείσει η εκτός νοσοκομείων μονάδα παροχής θεραπείας του Ο.ΚΑ.ΝΑ. στον Πειραιά για να μεταφερθούν οι σχετικές θεραπευτικές δραστηριότητες στα νοσοκομεία.

Μόλις την πρώτη ημέρα εφαρμογής του προγράμματος χορήγησης μεθαδόνης από τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης, εντάχθηκαν 60 άτομα που βρίσκονταν στη λίστα αναμονής. Τα 60 αυτά άτομα κλήθηκαν από τον Ο.ΚΑ.ΝΑ. μετά από συνολικά 400 ειδοποιήσεις που πραγματοποιήθηκαν ανάμεσα στα 1.000 άτομα ( αριθμός αυξημένος κατά 100% σε σχέση με τον Αύγουστου του 2010 ) που είχαν υποβάλλει αίτηση στη λίστα μέχρι τότε. Από τα 400 άτομα που ειδοποιήθηκαν, δεν ανευρέθηκαν 200 λόγω αλλαγής του σημείου επαφής που είχαν δώσει, ενώ από αυτά τα 400 άτομα το 8% βρίσκεται στη φυλακή, το 4% δεν βρίσκεται πλέον στη ζωή και το 8% έχει απευθυνθεί σε άλλα προγράμματα απεξάρτησης.

Στη Θεσσαλονίκη χθες Δευτέρα 10 Οκτωβρίου, κλήθηκαν για θεραπεία χρήστες που έκαναν αίτηση στις 8 Σεπτεμβρίου, δηλαδή με χρόνο αναμονής 1 μήνα!!! Το Νοέμβριο δεν θα υπάρχει «λίστα της ντροπής» και στην Αττική. Δηλαδή θα εξαλείψουμε ένα πανελλήνιο βάρβαρο πρόβλημα.

Σημαντική βοήθεια στην προσπάθειά αυτή προσφέρουν οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας και η Εκκλησία. Η αρωγή του υπουργού Εθνικής Άμυνας, κ. Μπεγλίτη και του Αρχιεπισκόπου, κ. Ιερώνυμου υπήρξαν καθοριστικές και ως πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας τους ευχαριστούμε θερμά.

ε) Κάπνισμα

Νομοθεσία :

  • Ν 3868/2010, ο οποίος τροποποίησε τους Ν 3730/2008 και 3370/2005, καθορίστηκε η καθολική απαγόρευση του καπνίσματος σε όλους του δημόσιους χώρους.
  • Κ.Υ.Α. αριθμ. Γ.Π. οικ. 104720/ 26.8.2010 καθορισμός ύψους των προστίμων και οι προϋποθέσεις για την επιβολή τους.
  • Ν.3918/2011 ενεργοποιείται η συμμετοχή του Σ.Ε.Υ.Υ.Π.
  • Υ.Α.αριθμ.πρωτ.Υ1/Γ.Π/οικ.93828/φεκ2026/12-9-2011 καθορίσθηκαν οι όροι και οι προϋποθέσεις για την λειτουργία χώρων καπνιζόντων εντός των καζίνο και των κέντρων διασκέδασης με μουσική άνω των 300 τ.μ.

Δράσεις:

  • Συνεργασία του Υπουργείου Υγείας με το Υπουργείο Παιδείας στα πλαίσια της εφαρμογής δράσεων πρόληψης και προαγωγής υγείας στα σχολεία της χώρας, με στόχο την πρόληψη του καπνίσματος.
  • Εφαρμογή του προγράμματος αγωγής υγείας αναφορικά με το κάπνισμα από τον Οκτώβριο του 2010 σε εξακόσια (600) σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από επαγγελματίες υγείας (πνευμονολόγους, γενικούς γιατρούς και επισκέπτες υγείας) των όμορων Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας. Το πρόγραμμα συνεχίζεται και για την σχολική χρονιά 2011-2012.
  • Λειτουργία σαράντα οκτώ (48) Ιατρείων Διακοπής Καπνίσματος στα Νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. και ενισχύεται διαρκώς η αύξηση τους.
  • Δημιουργούνται ανά Υ.Πε. ομάδες εκπαιδευτών-ομιλητών οι οποίοι αναλαμβάνουν την εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας των Κέντρων Υγείας (γενικοί γιατροί, επισκέπτες υγείας κ.α.) με στόχο την πρόληψη-διακοπή του καπνίσματος.
  • Συνεργασία με ιατρούς –γυναικολόγους οι οποίοι ενημερώνουν τις εγκυμονούσες μέσω των ΜΜΕ για τις βλαπτικές συνέπειες του καπνίσματος και διανομή έντυπου ενημερωτικού υλικού(φυλλάδια –αφίσες) .
  • Διαρκής συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και τις Ενώσεις Σωματείων Καλαθοσφαίρισης για διανομή ενημερωτικού υλικού σε αγώνες βόλεϊ και μπάσκετ. Οι αθλητές δε, συνδράμουν εθελοντικά στη διανομή των ενημερωτικών φυλλαδίων σε επιλεγμένα σημεία (καφετέριες, πάρκα, κλπ).
  • Συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ώστε οι επαγγελματίες υγείας, να προωθήσουν προγράμματα αγωγής υγείας αναφορικά με το κάπνισμα στα Κέντρα Νεοσυλλέκτων και τις Μονάδες των Ενόπλων Δυνάμεων.
  • Οι έλεγχοι για την εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου συνεχίζονται με σταδιακή αύξηση. Για παράδειγμα από 1/1/2011 έως και 16/9/2011 έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 58.928 έλεγχοι και το ύψος προστίμων που επιβλήθηκαν είναι συνολικά 1.228.650 €.

στ) Φάρμακο

Ως υπουργείο Υγείας αναλάβαμε τον Απρίλιο την ευθύνη για την τιμολογιακή πολιτική στα φάρμακα, τερματίζοντας ένα καθεστώς διοικητικής διάσπασης του αντικειμένου που ταλαιπωρούσε την αγορά και το δημόσιο ταμείο επί πολλά χρόνια. Πρώτη ενέργεια της νέας μας αρμοδιότητας, υπήρξε η ψήφιση συγκεντρωτικής τροπολογίας για την τιμολογιακή πολιτική, ανακοστολογώντας, ή προωθώντας τα γενόσημα φάρμακα και αποβλέποντας και στην υιοθέτηση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης

Στον τομέα της φαρμακευτικής δαπάνης οι αριθμοί είναι πραγματικά αμείλικτοι. Το 2009 η φαρμακευτική δαπάνη των ασφαλιστικών ταμείων ήταν 5,3 δισ. ευρώ, το 2010 με τις πολιτικές μας μειώθηκε σε 4,5 δισ. ευρώ και το 2011 θα μειωθεί ακόμη περισσότερο σε 3,4 δισ. ευρώ, ενώ το 2012 θα πλησιάσει στα επίπεδα του 2004, δηλαδή στα 2,8 δισ. ευρώ, για να φθάσει, το 2013 στο επίπεδο του 2004, δηλαδή 2,5 εκατ. ευρώ. Όλοι αντιλαμβανόμαστε τι σήμαινε ο διπλασιασμός της την πενταετία 2004 – 2009.

1.ΜΗΣΥΦΑ

Έγινε διεύρυνση του υφιστάμενου καταλόγου ΜΥΣΗΦΑ φαρμάκων (ΦΕΚ 840/12-05-2011) . Η εξοικονόμηση υπολογίζεται σε ετήσια βάση σε 200 εκατ. €, με βάση τις καταναλώσεις του 2010 και με τιμές 2011.

2. Αρνητική Λίστα

Αφορά στον κατάλογο των φαρμάκων που αποκλείονται από την αποζημίωση της Κοινωνικής ασφάλισης (ΦΕΚ 599/18-04-2011). Το σύνολο της δαπάνης σε ετήσια βάση με βάση τον όγκο του 2010 υπολογίστηκε σε 65 εκατ. €, σε τιμές 2011 και αφορά σε απόλυτη μετατόπιση της Δημόσιας δαπάνης σε ιδιωτική.

3. Μείωση του ποσοστού κέρδους των φαρμακαποθηκών από 7,8% σε 5,4%

Το ποσοστό κέρδους των χονδρεμπόρων (φαρμακαποθήκες), μειώθηκε από 7,8 σε 5,4. (Ν. 3918/2011).Ισχύς μέτρου 20-05-2011 Απόδοση μέτρου 20 εκατ. € ανά μήνα

4. Ανακοστολόγηση

Έγινε με βάση την Υπουργική Απόφαση ΦΕΚ 1231/Β/14-06-2011.

Βασικά σημεία :

  • Ο μέσος όρος των τριών χαμηλότερων τιμών της Ευρώπης των 22 χωρών για όλα τα πρωτότυπα φάρμακα εντός πατέντας (on patent).
  • Μείωση της τιμής του πρωτότυπου κατά 30% αμέσως μόλις λήξει η πατέντα (off patent).
  • Μείωση κατά ακόμη ένα 10% στις τιμές των αντιγράφων από την τιμή του off patent.
  • Προστασία των τιμών των φαρμάκων που είχαν άδεια κυκλοφορίας πριν το 2000 και χονδρική τιμή έως 10 € (παλαιά, φθηνά, δοκιμασμένα φάρμακα).
  • Η απόδοση της ανακοστολόγησης υπολογίζεται σε 16 εκατ. € το μήνα από την 1η Αυγούστου.

5. Rebate φαρμακείων

Μέχρι σήμερα το μέτρο αποδίδει 5 εκατ. € το μήνα. (Ν. 3918/2011)

η) Απελευθέρωση επαγγέλματος φαρμακοποιού

  • Προχωρήσαμε στο άνοιγμα του επαγγέλματος των φαρμακοποιών, μειώνοντας τα πληθυσμιακά κριτήρια (από 1/1500 σε 1/1000), δημιουργώντας 800 νέα φαρμακεία σε όλη τη χώρα από το 1000 που θα μπορούσαν να είχαν ανοίξει.
  • Μέσα από τη δυνατότητα που παρείχε ο νόμος συστήθηκαν 300 νέες εταιρείες μεταξύ των φαρμακοποιών.
  • Απελευθερώσαμε το ωράριο λειτουργίας των φαρμακείων για τις ημέρες Δευτέρα, Τετάρτη και Σάββατο.
  • Μειώσαμε το ποσοστό κέρδους του μέσω του rebate προς τα ασφαλιστικά Ταμεία (4% μεσοσταθμικά).

θ) Ιός Νείλου

Η επιδημιολογική επιτήρηση νοσημάτων και η παρέμβαση για την πρόληψη και την αντιμετώπισή του, αποτελεί βασικό οδηγό οργάνωσης και καθοδηγεί τον κρατικό σχεδιασμό όχι μόνο σε επίπεδο δημόσιας υγείας αλλά και της οικονομίας και της ευρύτερης διατήρησης της κοινωνικής συνοχής και λειτουργίας. Το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ.) σε συνεργασία με την Δ/νση Δημόσιας Υγιεινής έχει ορίσει τις ακόλουθες δράσεις σε ότι αφορά την Επιδημιολογική Επιτήρηση & Παρέμβαση σχετικά με τη γρίπη, τον ιό του Δυτικού Νείλου και την Ελονοσία κατά την περίοδο 2011-2012:

Η εντυπωσιακή μείωση του αριθμού των κρουσμάτων συγκριτικά με πέρσι οφείλεται κυρίως στην συστηματική και ευρεία ενημέρωση του πληθυσμού των περιοχών που επλήγησαν από την επιδημία (μέτρα προφύλαξης από έκθεση σε δείγματα κουνουπιών) καθώς επίσης στην τεράστια προσπάθεια που έγινε για να βελτιώσουμε το πρόγραμμα ψεκασμών.

Είναι προφανές ότι η προσπάθεια βελτίωσης των ψεκασμών και η εξυγίανση του περιβάλλοντος απαιτούν βάθος χρόνου. Η περιφέρεια δεν ανταποκρίθηκε στο βαθμό που εμείς θα θέλαμε. Παρ’ όλα αυτά το πρόγραμμα σύμφωνα με στοιχεία του ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ. ήταν δύο με τρεις φορές πιο εκτεταμένο και με εξαίρεση μερικές περιοχές, οι ψεκασμοί άρχισαν πολύ πιο έγκαιρα από πέρσι.

Απολογισμός 2011

Επιδημία της λοίμωξης από τον ιό του Δυτικού Νείλου στην Ελλάδα, 2010

Πίνακας : Αριθμός ασθενών με εργαστηριακή διάγνωση λοίμωξης από ιό του Δυτικού Νείλου. Σύνολο Ελλάδας, Ιούλιος-Οκτώβριος 2010

Αριθμός

ασθενών

με εκδηλώσεις εγκεφαλίτιδας ή άσηπτης μηνιγγίτιδας

Αριθμός

ασθενών

χωρίς προσβολή κεντρικού νευρικού συστήματος

Σύνολο

ασθενών

Αριθμός

θανάτων

Κρούσματα που διαγνώστηκαν εργαστηριακά και θάνατοι έως 18/11/2010

197

65

262

35

Επιδημία της λοίμωξης από τον ιό του Δυτικού Νείλου στην Ελλάδα, 2011

Αριθμός

ασθενών

με εκδηλώσεις εγκεφαλίτιδας ή άσηπτης μηνιγγίτιδας

Αριθμός

ασθενών

χωρίς προσβολή κεντρικού νευρικού συστήματος

Σύνολο

ασθενών

Αριθμός

θανάτων

Κρούσματα που διαγνώστηκαν εργαστηριακά και θάνατοι έως 05/10/2011

70

23

93

7

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2011, ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ 2010:

ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ, ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ – ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΥΓΕΙΑ

α) ΕΟΠΥΥ

Για πρώτη φορά στην ελληνική επικράτεια όλοι οι ασφαλισμένοι έχουν ισότιμη πρόσβαση σε ένα επαρκές κι ενιαίο σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας, λειτουργικά διαρθρωμένο με το Ε.Σ.Υ. Η σύσταση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ αποτελεί το ουσιαστικότερο βήμα για την κάλυψη της ανάγκης των πολιτών για εύκολη πρόσβαση στις υπηρεσίες Υγείας. Η εποπτεία του νέου οργανισμού ανήκει στο υπουργείο Υγείας και το υπουργείο Κοινωνικής Ασφάλισης, κάνοντας με τη δημιουργία του μία ιστορική τομή στην παροχή υπηρεσιών πρωτοβάθμιας υγείας για το σύνολο των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων.

Στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εντάσσονται ο Κλάδος Υγείας του ΙΚΑ με τα πολυιατρεία του, οι Κλάδοι Υγείας του ΟΓΑ και του ΟΑΕΕ, ο ΟΠΑΔ και τα Κέντρα Υγείας με τα περιφερειακά Ιατρεία του ΕΣΥ, με συνέπεια να δημιουργούνται 20.000 και πλέον σημεία παροχής πρωτοβάθμιας φροντίδας κοντά σε κάθε ασφαλισμένο, κοντά σε κάθε ελληνική οικογένεια. Το δίκτυο πρωτοβάθμιας φροντίδας περιλαμβάνει τους συμβεβλημένους γιατρούς των ασφαλιστικών Ταμείων και τους αγροτικούς γιατρούς με τις μονάδες πρωτοβάθμιας περίθαλψης των ΟΤΑ. Στόχος μας είναι η παρουσία γιατρών σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, για να έχουν τη δυνατότητα οι πολίτες να επιλέγουν ελεύθερα τον γιατρό τους παντού, σε κάθε γειτονιά, σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα.

Το δίλημμα για εμάς ήταν ένα και μοναδικό: Θέλουμε, ή όχι την πρωτοβάθμια φροντίδα;

Δεν υπάρχει άλλος καιρός για χάσιμο. Δεν υπάρχει η δυνατότητα άλλων «σχεδίων επί χάρτου» που παραμένουν σχέδια. Όσοι επικαλούνται ατέρμονες συζητήσεις και διαλόγους επί διαλόγων που καταλήγουν στο πουθενά, όσοι επιχειρούν με προσχηματικούς τρόπους να επιβραδύνουν την εφαρμογή του νόμου 3918/2011 (ΦΕΚ Ά 31/2-3-11) με τίτλο «Διαρθρωτικές αλλαγές στο σύστημα Υγείας και άλλες διατάξεις», στην ουσία δεν θέλουν την παροχή πρωτοβάθμιας φροντίδας.

β) ESY net

Με βασική μας αρχή τη φράση «Ό, τι δεν μπορείς να μετρήσεις, δεν μπορείς και να το διοικήσεις», δημιουργήσαμε την ηλεκτρονική πλατφόρμα ESY.net που βρίσκεται διαθέσιμη σε κάθε πολίτη στο κεντρικό site του υπουργείου Υγείας. Η εφαρμογή ESY.net είναι δουλειά πολλών ανθρώπων με εμπνευσμένο συντονισμό. Είναι μια σημαντική εφαρμογή, για την οποία προσπάθειες έχουν γίνει πολλές στο παρελθόν. Η εφαρμογή αυτή είναι μια απλή καθημερινή web εφαρμογή, η οποία μπορεί να καταστεί real time εφαρμογή όσον αφορά δηλαδή την καθημερινή ανταποκρισιμότητα σε σχέση με τα πληροφοριακά συστήματα. Ένα εργαλείο απλό στο χρήστη, στους 82 χρήστες των νοσοκομείων και στους 220 των Κέντρων Υγείας. Η χρήση επιτρέπει στην πολιτική ηγεσία να βλέπει τα συμπεράσματα και τα αποτελέσματα.

γ) Συγχωνεύσεις νοσοκομείων

Ακολουθώντας έναν εξαντλητικό διάλογο, διάρκειας σχεδόν 4 μηνών, με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς καταλήξαμε σε αποφάσεις για την αναδιάταξη των δυνάμεων του Ε.Σ.Υ. που έχουν ήδη γίνει πράξη από τον Αύγουστο του 2011. Η διαδικασία του διαλόγου ξεκίνησε με την εξαγγελία του υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στις αρχές του έτους και προχώρησε την 1η Απριλίου 2011 με τις προτάσεις της αρμόδιας επιτροπής, υπό το συντονισμό του Καθηγητή κ. Λιαρόπουλου, όπως αυτές συζητήθηκαν σε όλες τις Υγειονομικές Περιφέρειες της χώρας. Ο διάλογος ολοκληρώθηκε με την κατάθεση των προτάσεών των Υ.Πε., στις 3 και 28 Ιουνίου 2011.

Στόχοι του εγχειρήματος ήταν :

  1. I. η συν – διοίκηση νοσοκομείων (με κοινό Διοικητή ή/και Διοικητικό Συμβούλιο),
  2. II. η συνένωση ομοειδών κλινικών μονάδων και εργαστηρίων εντός του ίδιου νοσοκομείου ή/και νοσοκομείων που γειτνιάζουν,
  3. III. η μετατροπή μικρών μονάδων (Γ.Ν. – Κ.Υ., ή εξειδικευμένων) σε αντίστοιχες μονάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ή/και βραχείας – εξειδικευμένης νοσηλείας,
  4. IV. η μελλοντική συγχώνευση ομοειδών δραστηριοτήτων σε υποστηρικτικές υπηρεσίες (διοικητικές, τεχνικές, ξενοδοχειακές, κ.λπ.) και
  5. V. η ορθολογική κατανομή προσωπικού και άλλων πόρων, για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, τόσο στη νοσοκομειακή όσο και στην εξωνοσοκομειακή περίθαλψη του Ε.Σ.Υ.

Καταλήξαμε στα 82 νοσοκομειακά συγκροτήματα (από 131) με οργανισμούς 35.000 κλινών, όσες είναι σήμερα και οι κλίνες που πραγματικά λειτουργούν. Με 32.000 τουλάχιστον λειτουργούσες κλίνες και 80% πληρότητα κλινών. Οι διοικητές και τα διοικητικά συμβούλια είναι πλέον 82, και όλα τα διασυνδεόμενα νοσοκομεία έχουν διοικητή, ή αναπληρωτή διοικητή και συμβούλιο διοίκησης.

δ) Περιορισμός σπατάλης

Ο εξορθολογισμός και η διαφάνεια, αλλά κυρίως ο περιορισμός της σπατάλης στα φάρμακα και τα υλικά που προμηθεύονται τα Νοσοκομεία, είναι οι γνώμονες βάσει των οποίων το υπουργείο Υγείας έχει προβεί σε εκτενείς αλλαγές επιχειρώντας τα τελευταία 2 χρόνια να μεταρρυθμίσει το Ε.Σ.Υ., χωρίς οι υπηρεσίες και οι παροχές του να καταστούν λιγότερο ποιοτικές προς τους νοσηλευόμενους.

Πρωταρχικός στόχος είναι να διατηρηθούν οι δημόσιες δαπάνες για την Υγεία κάτω από 6% του ΑΕΠ, διατηρώντας την καθολική πρόσβαση και βελτιώνοντας την ποιότητα της περίθαλψης προς τους πολίτες. Το υπουργείο Υγείας έλαβε μέτρα για τη βελτίωση και την περαιτέρω μείωση των δαπανών των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ., μέσω της αναμόρφωσης της διαδικασίας των προμηθειών, ώστε να είναι αποτελεσματικότερη και πιο αποδοτική. Η διαδικασία έχει ήδη προχωρήσει στα νοσοκομεία με την οργάνωση και τη διενέργεια ενιαίων μειοδοτικών ηλεκτρονικών διαγωνισμών.

Θεσπίσαμε το ακαταδίωκτο των επιθεωρητών του Σ.Ε.Υ.Υ.Π.. Τελικώς, το 2010 εξοικονομήθηκαν 400 εκατ. ευρώ (νοσοκομεία, φορείς, κεντρική διοίκηση), ενώ το 2011 εξοικονομήθηκαν επιπλέον 500 εκατ. ευρώ, (δηλαδή για το 2011 θα εξοικονομηθούν 900 εκατ. ευρώ)

ε) e-aυctions στα φάρμακα

Στις 29 Ιουλίου 2011 διενεργήθηκε στα Γραφεία της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας (Ε.Π.Υ.), του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Υ.Υ.Κ.Α.), η πρώτη Ηλεκτρονική Δημοπρασία (e-auction), για την προμήθεια 3 δραστικών ουσιών με 5 κατηγορίες και με προϋπολογισθείσα δαπάνη 2.167.573,00 €, όπως υπολογίστηκε με βάσει τις υφιστάμενες τιμές του Δελτίου Τιμών Φαρμάκων και τις αιτούμενες ανάγκες τριών Νοσοκομείων (Γ.Ν. Ευαγγελισμού, Γ.Ν. Γεννηματά και Γ.Ν. Ασκληπιείου Βούλας). Ο ανωτέρω ηλεκτρονικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε στις 8 Ιουλίου 2011, με τη συμμετοχή ελληνικών και πολυεθνικών εταιριών. Συνολικά, συμμετείχαν 14 εταιρείες ενώ μετά την Αξιολόγηση των Δικαιολογητικών Συμμετοχής, των Τεχνικών Προσφορών και των αρχικώς υποβληθεισών Οικονομικών Προσφορών, συνέχισαν και συμμετείχαν στην Ηλεκτρονική Δημοπρασία (e-auction) 11 εταιρείες. Οι επιτευχθείσες τιμές που προέκυψαν από την Ηλεκτρονική Δημοπρασία (e-auction) κατέληξαν τελικώς σε δαπάνη 436.834,14 €, ήτοι μείωση 79,85 % του αρχικού προϋπολογισμού, εξοικονομώντας για το Ελληνικό Δημόσιο συνολικό όφελος 1.730.738,86 €. Η ολοκλήρωση της πρώτης Ηλεκτρονικής Δημοπρασίας (e-auction) δημιουργεί βάσιμες προσδοκίες για σημαντική μείωση του κόστους των προμηθειών του Ε.Σ.Υ. με τη γενικευμένη αξιοποίηση της μεθόδου αυτής στο Σύστημα Προμηθειών.

Το υπουργείο Υγείας προκήρυξε στις 8-9-2011 το δεύτερο διεθνή ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την προμήθεια 13 δραστικών ουσιών προϋπολογισμού 95.693.160 ευρώ, για τις ανάγκες όλων των δημόσιων νοσοκομείων της χώρας. Ο εν λόγω διαγωνισμός αναμένεται να διενεργηθεί με ηλεκτρονική δημοπρασία (e-auction) τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου.

Ο τρίτος διεθνής διαγωνισμός για την προμήθεια 30 δραστικών ουσιών με προϋπολογισμό 107.156.943 ευρώ για τις ανάγκες όλων των δημόσιων νοσοκομείων της χώρας, προκηρύχθηκε τη Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2011, ενώ η διενέργεια των ηλεκτρονικών δημοπρασιών αναμένεται να ολοκληρωθεί στα μέσα Νοεμβρίου.

στ) ΚΕΝ-DRGs

Στο διάστημα Ιούνιος – Σεπτέμβριος 2011, ο Γενικός Γραμματέας Υ.Υ.Κ.Α. εξέδωσε μια σειρά από εγκυκλίους (οικ. 68460, 17 / 06 / 2011, οικ. 94622 23 / 08 / 2011) για να υποστηριχθούν οι παρακάτω δράσεις:

  • Οδηγίες προς τα νοσοκομεία για την ανάπτυξη των υποδομών που είναι απαραίτητες για την εφαρμογή των ΚΕΝ (ενσωμάτωση ΙCD10),
  • Ενσωμάτωση ιατρικών πράξεων, σύσταση ομάδων κωδικοποιητών,
  • Σύσταση 25 ιατρικών ομάδων σε αντιστοιχία με τις 25 Κύριες Διαγωνιστικές Κατηγορίες (MDC) για την αντιστοίχιση ΚΕΝ – ICD10 – Ιατρικών Πράξεων Υλικών, Φαρμακείων, Υπηρεσιών,
  • Ανάπτυξη υποστηρικτικής web based εφαρμογής για την παραπάνω αντιστοίχιση,
  • Εκπαίδευση του προσωπικού όλων των νοσοκομείων στην εφαρμογή του νέου τρόπου τιμολόγησης βάσει των ΚΕΝ,
  • Ολοκλήρωση αντιστοίχισης ΚΕΝ – ICD10 – Ιατρικών Πράξεων,
  • Εκπόνηση προδιαγραφών προς τα νοσοκομεία για την αναβάθμιση – προσαρμογή των υφισταμένων πληροφοριακών συστημάτων του λογιστηρίου ασθενών,
  • Πιλοτική εφαρμογή της νέας τιμολόγησης σε 20 επιλεγμένα νοσοκομεία και επίλυση λειτουργικών ατελειών και προβλημάτων,
  • Τελική δοκιμή (test event) της εφαρμογής σε όλα τα νοσοκομεία,

Για το τελευταίο τρίμηνο του 2011 έχουν προγραμματιστεί οι ακόλουθες δράσεις:

  • Έναρξη εφαρμογής νέας τιμολόγησης σε όλα τα νοσοκομεία, πανελλαδικά, παράλληλα με την αναλυτική λογιστική,
  • Συλλογή και εξέταση αιτημάτων για διορθώσεις,
  • Υλοποίηση των εγκεκριμένων αιτημάτων,
  • Έκδοση τελικής ΥΑ για την αποτελεσματική εφαρμογή της νέας τιμολόγησης από 01/01/2012.

η) 560 κρεβάτια στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες

Σε υλοποίηση της Υ4α/οικ. 93320 (ΦΕΚ 1842 Β) υπογράφτηκε σύμβαση συνεργασίας μεταξύ των Δ.Υ.Πε. (για λογαριασμό των νοσοκομείων ευθύνης τους) με 18 ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες, με σκοπό την παροχή ιατρικών και νοσηλευτικών υπηρεσιών προς τους πολίτες – πελάτες των ασφαλιστικών εταιριών σε «ειδικές θέσεις» νοσηλείας (δίκλινα, μονόκλινα ή πολυτελείας δωμάτια), σύμφωνα με την εκάστοτε, επί καθημερινής βάσεως, διαθεσιμότητα των προκαθορισμένων νοσοκομείων. Στην εν λόγω σύμβαση ορίζεται ότι αποδίδεται το ισχύον κρατικό τιμολόγιο από 01/10/2011 (Υ4α/οικ. 85649/01/08/2011, ΦΕΚ Β’ 1702, και οι σχετικές εγκύκλιοι), πλέον ποσοστού 20% όταν καλύπτεται και από τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Από την ανωτέρω δράση αναμένονται έσοδα 40 εκατ. ευρώ για τα νοσοκομεία (40.000 ασθενείς *1.000 ευρώ).

ΠΡΟΝΟΙΑ

α) Συγχωνεύσεις προνοιακών ιδρυμάτων

Στη σημερινή κρίσιμη για τη χώρα συγκυρία, ως Πολιτεία πραγματοποιήσαμε παρέμβαση στον τομέα της κοινωνικής αλληλεγγύης, ανασυγκροτώντας το υπάρχον σύστημα και εντάσσοντας στο Εθνικό Σύστημα Υγείας τα Κέντρα Αποθεραπείας Φυσικής και Κοινωνικής Αποκατάστασης ( Κ.Α.Φ.Κ.Α. ), προκειμένου το Ε.Σ.Υ να αποκτήσει τη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών αποκατάστασης. Μοναδικοί γνώμονες της προσπάθειας μας ήταν η παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών στους συμπολίτες μας, η δυνατότητα καλύτερης προσέγγισης σύγχρονων ασθενειών ( Αλτσχάιμερ, αυτισμός, άνοια ) και η αποτελεσματικότερη παρέμβαση στα κρίσιμα ζητήματα της αναδοχής και της υιοθεσίας.

Ως σήμερα, η ύπαρξη πολλών μικρών και αδύναμων μονάδων κοινωνικής φροντίδας δημιούργησε μεγάλο αριθμό προβλημάτων στην παροχή κοινωνικής προστασίας και αύξησε το κόστος χωρίς όφελος για τους πολίτες που απευθύνονται στο εθνικό σύστημα κοινωνικής φροντίδας. Με την ενσωμάτωση των Κ.Α.Φ.Κ.Α. και των και των Κ.Ε.Κ.Υ.Κ.ΑμεΑ στο Ε.Σ.Υ., οδηγούμαστε τόσο σε μείωση του κόστους λειτουργίας, όσο και σε αύξηση εσόδων για το Ε.Σ.Υ. με την επίτευξη πληρωμών από τα ασφαλιστικά Ταμεία.

Ο αριθμός των υφιστάμενων 92 ξεχωριστών μονάδων κοινωνικής φροντίδας σε όλη τη χώρα, μειώνεται σε 37 με το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα το απόγευμα στην Ολομέλεια της Βουλής.

Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται ένας στόχος διπλός : α) η δημιουργία σύγχρονου συστήματος αποκατάστασης σε όλη την επικράτεια, με ενιαία δομή και φιλοσοφία και με εφαρμογή των πλέον σύγχρονων παροχών σε επίπεδο ποιότητας νοσηλείας διαγνωστικών - θεραπευτικών τεχνικών και νέων τεχνολογιών και β) η επίτευξη περισσότερο αποτελεσματικής οικονομίας κλίμακας, με την μείωση της γραφειοκρατίας, την καλύτερη αξιοποίηση του υφιστάμενου προσωπικού και πόρων, την παροχή ταχύτερων και ποιοτικότερων υπηρεσιών στους πολίτες, χωρίς την αύξηση του κόστους αυτών.

Πριν την παρέμβασή μας υπήρχαν 92 ΝΠΔΔ με προνοιακό έργο σε όλη τη χώρα. Από αυτά: 3 Κέντρα Αποθεραπείας, Φυσικής και Κοινωνικής Αποκατάστασης (ΚΑΦΚΑ) και 26 Κέντρα Εκπαίδευσης Κοινωνικής Υποστήριξης και Κατάρτισης (ΚΕΚΥΚΑΜΕΑ), και το Εθνικό Ίδρυμα Αποκατάστασης Αναπήρων ΕΙΑΑ Πάτρας καταργούνται εντάσσονται ως αυτόνομες μονάδες στα πλησιέστερα νοσοκομεία της περιοχής τους. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται Δίκτυο Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης, το οποίο εξασφαλίζει τόσο την επιστημονική διασύνδεση μεταξύ των κέντρων σε επίπεδο επικράτειας όσο και την οργανική, διοικητική και επιστημονική διασύνδεσή τους με το νοσοκομείο.

Συνενώσεις ορισμένων εκ των υφιστάμενων 19 φορέων παιδικής προστασίας ανά υγειονομική περιφέρεια, σε όποιες μέχρι τώρα βρίσκονται περισσότερα τους ενός ΝΠΔΔ παιδικής προστασίας και ανάλογα με την γεωγραφική τους θέση. Συνενώσεις ορισμένων εκ των υφιστάμενων 42 φορέων προστασίας ΑΜΕΑ ενηλίκων και παιδιών ανά υγειονομική περιφέρεια και ανάλογα με την γεωγραφική τους θέση.

Οι υφιστάμενες δομές εξακολουθούν να λειτουργούν ως παραρτήματα του νέου φορέα, παρέχοντας τις ίδιες υπηρεσίες στις ίδιες ομάδες πληθυσμού με το προσωπικό που διαθέτουν. Ιδιαίτερα, οι υφιστάμενες θέσεις απασχόλησης ενσωματώνονται στον νέο φορέα. Οι νέοι φορείς θα διοικούνται από Διοικητή και Υποδιοικητές, ενώ θα δημιουργούνται ενιαίες διοικητικές και βοηθητικές υπηρεσίες για την καλύτερη αξιοποίηση του υπάρχοντος προσωπικού και την αποτελεσματικότερη παροχή υπηρεσιών.

β) Εξορθολογισμός οικογενειακών επιδομάτων

Τα οικογενειακά επιδόματα θα χορηγούνται μέχρι του ύψους ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος των 55.000 ευρώ μέχρι το 4ο παιδί. Μετά από το 4ο παιδί το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα προσαυξάνεται κατά 5.000 ευρώ για κάθε παιδί. Η παραπάνω ρύθμιση θα εξασφαλίσει καλύτερη και δικαιότερη κατανομή των πόρων, ανάλογα με την οικονομική επιφάνεια κάθε ελληνικής οικογένειας. Συγκεκριμένα, η δαπάνη για τα οικογενειακά επιδόματα ανήλθε σε 795.000.000 για το έτος 2010 και μειώθηκε σε 675.000.000 για το έτος 2011.

γ) Ενιαίο μητρώο δικαιούχων επιδομάτων για όλη την ελληνική διοίκηση

Στο υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ορίστηκε η τήρηση ενιαίου Εθνικού Μητρώου δικαιούχων των κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο.

ΔΙΕΘΝΗ-ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ

Η σύγχρονη πολιτική της δημόσιας υγείας υπερβαίνει το στενό εθνικό
πλαίσιο. Ειδικά σε μια περίοδο δύσκολη όπως αυτή, το Υπουργείο Υγείας
πρέπει να διακρίνεται από πνεύμα εξωστρέφειας. Για τον λόγο αυτό, οι
παρεμβάσεις μας στα διεθνή φόρα υπήρξαν συνεχείς, συστηματικές και
έντονες.

- Ενημερώσαμε τους εταίρους μας στην Ε.Ε., τον Π.Ο.Υ. και τον Ο.Ο.Σ.Α. για τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας και τις
πρωτοβουλίες μας για την μεταρρύθμιση του ΕΣΥ.

- Θέσαμε σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς που μετέχουμε, το ζήτημα
των συνεπειών στη δημόσια υγεία από την παράνομη μετανάστευση. Με δική
μας πρωτοβουλία, που υποστήριξαν και άλλες χώρες, το θέμα συζητήθηκε
για πρώτη φορά σε Συμβούλια Υπουργών Υγείας της Ε.Ε., στη Βουδαπέστη και το Λουξεμβούργο.

- Είμαστε από τα πρώτα υπουργεία στην ενσωμάτωση των κοινοτικών
οδηγιών στο εθνικό δίκαιο. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ελλάδα ήταν η πρώτη
χώρα που ενσωμάτωσε την νέα κοινοτική οδηγία για τις μεταμοσχεύσεις. Ο σχετικός νόμος που ψηφίσαμε το καλοκαίρι χαιρετίστηκε από εταίρους μας ως ο πληρέστερος πανευρωπαϊκά.

- Προχωρήσαμε στην ίδρυση ειδικού Γραφείου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας στην Αθήνα για την πρόληψη και των έλεγχο των Μη Μεταδιδόμενων Νόσων. Τα εγκαίνια έγιναν στις 13 Σεπτεμβρίου.

- Υποστηρίξαμε πρωτοβουλίες του Ο.Η.Ε. και του Π.Ο.Υ. για το AIDS και
τον αγώνα κατά του καπνίσματος, και του Συμβουλίου της Ευρώπης για την προστασία της παιδικής υγείας.

- Προωθήσαμε τις διμερείς μας σχέσεις με μια σειρά χώρες (Κύπρο,
Γερμανία, Βουλγαρία, Αρμενία, Δανία, κ.λπ.) μέσω ανταλλαγής
επισκέψεων, αδελφοποιήσεων νοσοκομείων και αμοιβαία επωφελών
συμφωνιών.