Συνέντευξη Τύπου Υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια και Υφυπουργού Υγείας Βασίλη Κοντοζαμάνη
12/09/2019Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Αφού σας ευχαριστήσουμε θερμά όλους για τη σημερινή σας παρουσία, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για το αποκλειστικό θέμα της σημερινής συνέντευξης Τύπου που αφορά τις μονάδες υγείας στα νοσοκομεία μας, τα ΤΟΜΥ και το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Αφού σας παρουσιάσω αυτά τα οποία, όπως υποσχεθήκαμε, διερευνήσαμε, συζητήσαμε, ζητήσαμε ως πληροφορίες, λάβαμε και επεξεργαστήκαμε αυτούς τους δύο μήνες, νομίζω ότι όλοι, και εσείς και εμείς και ο ελληνικός λαός, θα έχουμε μία πλήρη εικόνα για τα νοσοκομεία της χώρας.
Τα μεγάλα λόγια, οι ευφάνταστες δηλώσεις και οι επικοινωνιακές πομφόλυγες πρέπει να λείπουν από το Υπουργείο. Στηριχτήκαμε αποκλειστικά σε στοιχεία για να μπορέσουμε να παρουσιάσουμε σε τι κατάσταση βρίσκεται το Εθνικό μας Σύστημα Υγείας.
Και επειδή γίναμε κοινωνοί και εσείς και εμείς επανειλημμένως τα τελευταία χρόνια για αυτές τις περίφημες 10.000 έξτρα προσλήψεις μονίμων που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση στο χώρο της υγείας, θέλω να σας πω ότι από το 2015 έως το 2019 αποχώρησαν από το Υπουργείο Υγείας 8.577 και προσελήφθησαν 7.205.
Άρα, λοιπόν, 1.372 δεν αναπληρώθηκαν. Προσέξτε, ούτε το ένας προς ένα. Αυτό για τις επικοινωνιακές πομφόλυγες και τις θεωρίες περί προσλήψεων.
Έγιναν προκηρύξεις 1.618 θέσεων ιατρών το 2018, και ολοκληρώθηκαν από αυτές οι 354. Άρα μιλάμε για 22%.
Είναι ένα παράδειγμα του πόσο αποτελεσματικό έχει υπάρξει το σύστημα στην ιεράρχηση και οργάνωση των προσλήψεων και πώς τελικά αυτές αποτυπώνονται στα νοσοκομεία μας.
Και αυτό σε τι οδήγησε; Οδήγησε από τη στιγμή που οι κύριοι υπεύθυνοι δεν μπόρεσαν να προχωρήσουν σε μόνιμες θέσεις στο ΕΣΥ, προσέλαβαν επικουρικούς ιατρούς κατά κύριο λόγο και είχαμε αύξηση της δαπάνης κατά 65%.
Δαπανήθηκαν, λοιπόν, συνολικά 335 εκατομμύρια από το 2015 έως το 2019, από ίδιους πόρους από τα νοσοκομεία μας για την πρόσληψη επικουρικού προσωπικού γιατί ακριβώς υπήρχε η δυστοκία, η ανικανότητα του να μπορέσουν να προσλάβουν το μόνιμο προσωπικό ως όφειλαν.
Πάμε σε πιο συγκεκριμένα πράγματα.
4 στα 10 νοσοκομεία του ΕΣΥ μάς δηλώνουν ότι δεν έχουν ασφαλές πρόγραμμα εφημεριών.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τα τμήματα επειγόντων περιστατικών, που είναι είναι πρώτης προτεραιότητας για εμάς, γιατί μετά το ΕΚΑΒ είναι η πρώτη επαφή των πολιτών με το ΕΣΥ.
1 στα 2 νοσοκομεία δηλώνουν ότι δεν έχουν σύστημα διαλογής. Δηλαδή ότι πηγαίνουν οι πολίτες και στην τύχη πηγαίνουν στον παθολογικό τομέα, στο χειρουργικό και ούτω καθεξής, ή κάποιος υπάλληλος security τους καθοδηγεί.
3 στα 4 νοσοκομεία μας, δηλώνουν ότι δεν έχουν καταγραφή του χρόνου αναμονής στο ΤΕΠ. Δηλαδή πάει ένας πολίτης και δεν ξέρει πόση ώρα θα περιμένει, σε ποιο τμήμα, πότε θα τον δεχθεί να τον εξετάσει ένας γιατρός, πότε θα γίνουν οι εξετάσεις του και ούτω καθεξής.
4 στα 10 νοσοκομεία μάς δηλώνουν ότι δεν έχουν εκθέσεις της Επιτροπής Λοιμώξεων για την ασφάλεια των ασθενών.
Και 1 στα 2 νοσοκομεία ότι δεν έχουν σε λειτουργία ηλεκτρονικό φάκελο ασθενούς. Οι εικόνες που παρουσιάσατε πριν από λίγες βδομάδες από μονάδες υγείας με πεταμένους φακέλους δεξιά και αριστερά αποτελεί ντροπή για τον πολιτισμό μας και τα προσωπικά δεδομένα. Έρχεται δηλαδή και αποδεικνύεται το ρεπορτάζ από τα στοιχεία τα οποία μας έχουν στείλει τα ίδια τα νοσοκομεία.
8 στα 10 νοσοκομεία μάς δηλώνουν ανεπάρκεια στελέχωσης των κλινικών παθολογικού τομέα.
9 στα 10 νοσοκομεία μάς δηλώνουν ανεπάρκεια στελέχωσης κλινικών χειρουργικού, διαγωνιστικού και εργαστηριακού τομέα.
Αυτό για τον τρόπο με τον οποίο έχει γίνει η κατανομή των κλινικών και επειδή κάποιοι μας είπαν ότι τα νοσοκομεία μας δουλεύουν τέλεια, αν υπάρχει μία κλινική, δύο κλινικές, τρεις κλινικές, ποια η πληρότητα σε κάθε κλινική, πώς ανταποκρίνεται στην εφημερία, πώς αντιμετωπίζουν τα περιστατικά, πώς λειτουργούν μεταξύ τους δηλαδή, αν η χειρουργική κλινική πρέπει να προχωρήσει σε μία επέμβαση σε πόσο χρόνο έρχονται τα εργαστηριακά, ποια αναμονή υπάρχει για εισαγωγή σε μία κλινική, πόσος χρόνος χρειάζεται για μία διαγωνιστική εξέταση.
Στον ιδιωτικό τομέα αυτό μπορεί να είναι μισή ή μία ημέρα ή μιάμιση μέρα, στο Δημόσιο μπορεί να είναι δεκαπέντε, δεκαέξι Ή δεκαεφτά ημέρες.
Αυτό για την εικόνα των νοσοκομείων μας του Ε.Σ.Υ.
1 στα 2 νοσοκομεία δηλώνει ότι έχει βιοϊατρικό εξοπλισμό εκτός λειτουργίας. Επαναλαμβάνω, το 50% των νοσοκομείων. Αναρωτιέται, λοιπόν, κανείς, αυτές οι εξετάσεις που πρέπει να γίνουν, πώς γίνονται;
Πάμε λίγο στην οικονομική διαχείριση. Αυτό το οποίο εμείς μπορέσαμε να ανακαλύψουμε σε αυτό το διάστημα των δύο μηνών είναι η υποστελέχωση των λογιστηρίων των νοσοκομείων, ανύπαρκτους ισολογισμούς σε πολλά νοσοκομεία και φυσικά κανέναν ελεγκτικό μηχανισμό.
Προσέξτε, το 2018 τα 85 από τα 118 νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. δεν έχουν δημοσιεύσει ισολογισμό. Μάλιστα, 10 από αυτά τα 85 νοσοκομεία δεν έχουν δημοσιεύσει ισολογισμό ούτε για το έτος 2017.
Μας είναι αδιάφορη η πολιτική αντιπαράθεση με την πρώην ηγεσία του Υπουργείου Υγείας.
Το πρώτο και μόνο μέλημά μας είναι να υπηρετήσουμε τις ευπαθείς ομάδες, να υπηρετήσουμε τους πολίτες, να βοηθήσουμε να βελτιωθούν ποιοτικά οι δείκτες υγείας και άρα να φαίνεται ότι το σύστημα υγείας σέβεται τον Έλληνα φορολογούμενο.
Όμως ο κύριος Ξανθός δήλωσε στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής κατά την ακρόαση των ΔΥΠΕαρχών, ότι η δαπάνη για την περίπτωση των ανασφάλιστων συμπολιτών μας έχει φτάσει στα επίπεδα των 250.000.000. Πάρα πολύ ωραία. Και εμείς ελέγξαμε και είδαμε ότι πουθενά δεν υπάρχει αντίστοιχη χρηματοδότηση στα νοσοκομεία μας για αυτή τη δαπάνη.
Θυμίζω ότι η πολιτική πρωτοβουλία αυτή ήταν το 2014 της κυβέρνησης Αντώνη Σαμαρά–Βαγγέλη Βενιζέλου και του Άδωνι Γεωργιάδη να συστήσει τριμελείς επιτροπές στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., τα οποία ήλεγχαν τους αναξιοπαθούντες, αυτούς που είχε μπλοκαριστεί το ΑΜΚΑ τους και τους ανασφάλιστους, ποιοι χρήζουν νοσοκομειακής περίθαλψης και έτσι εισέρχονταν στα νοσοκομεία μας.
Μετά επεκτάθηκε αυτό το μέτρο με τη νομοθεσία Ξανθού-Πολάκη, που το σύνολο της φαρμακευτικής δαπάνης και όλων καταμερίζεται στο ελληνικό Δημόσιο. Όμως για αυτά τα 250.000.000 τα οποία κοστίζουν παραπάνω στα νοσοκομεία μας, δεν είδαμε πουθενά εδώ και τέσσερα χρόνια τον ανάλογο κωδικό εσόδων στα οικονομικά τους. Πουθενά.
Τώρα, σε ό,τι έχει να κάνει με την απουσία μόνιμων και αποτελεσματικών μέτρων για τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, γιατί υπάρχει φαρμακευτική δαπάνη στα νοσοκομεία. Έχετε ήδη ενημερωθεί οι περισσότεροι ότι παραδοσιακά βλέπαμε τα τελευταία χρόνια ότι το Νοέμβριο κάθε χρονιάς, στα νοσοκομεία μας υπήρχαν συγκεκριμένες ελλείψεις και τότε ο εκάστοτε Υπουργός Υγείας ζήταγε από τα αδιάθετα του Υπουργείου Οικονομικών, από τον εκάστοτε Υπουργό Οικονομικών μία α οικονομική βοήθεια προκειμένου να μπορέσει να κλείσει η χρονιά.
Αυτά παρουσιάζονται τη φετινή χρονιά από τον Αύγουστο ή το Σεπτέμβριο. Γιατί; Γιατί δεν υπήρχε κανένα διαρθρωτικό μέτρο ελέγχου της ποσότητας, της δαπάνης και των προμηθειών.
Θα σας τα εξηγήσω παρακάτω. Και φυσικά γιατί όλοι είχαν επαναπαυθεί, και μιλάω κυρίως για την πολιτική ηγεσία, στο μέτρο του Clawback. Ένα προσωρινό μέτρο που θα ήθελα να θυμίσω ότι εισήχθη ως έκτακτο μέτρο το 2012 για τρία χρόνια τότε και έχουμε φτάσει να έχει παραταθεί το μέτρο αυτό μέχρι το 2022.
Ο ιδιωτικός τομέας, δηλαδή η αγορά, εκεί που ζητάμε να υπάρχει ανάπτυξη προκειμένου να πληρωθούν φόροι, εισφορές και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας – γιατί είμαστε μια αναπτυξιακή Κυβέρνηση – έχει δώσει στα νοσοκομεία μας φάρμακα της τάξης των 793.000.000 και έχει αποζημιωθεί για τα 455.000.000. Αυτή είναι η εικόνα που αποτυπώνεται.
Πριν από μερικές εβδομάδες, εισάγαμε στο νόμο 4623/2019, το άρθρο 78 που δίνει δυνατότητα διευθέτησης για τα ληξιπρόθεσμα των νοσοκομείων και την εξόφλησή τους.
Έκτοτε, και από την έρευνα που έχουμε κάνει υπολογίζουμε, γιατί είναι μια on going ζωντανή διαδικασία, ότι υπάρχουν 100 με 150 εκατομμύρια επιπρόσθετες οικονομικές εκκρεμότητες των νοσοκομείων. Προς το παρόν, λέω προς διερεύνηση.
Συνεχίζω με τις κεντρικές προμήθειες. Έχει ιδρυθεί εδώ και δυο χρόνια η ΕΚΑΠΥ. Είναι ο κεντρικός φορέας προμηθειών που θα έπρεπε να κάνει ηλεκτρονικά τις προμήθειες για τα νοσοκομεία όλης της χώρας, για να υπάρχει διαφάνεια, να υπάρχει οικονομία κλίμακας, να υπάρχει ένας συνολικός προγραμματισμός και ούτω καθεξής. Ό,τι κάνει κάθε μοντέρνα προηγμένη χώρα.
Εδώ λοιπόν σε αυτά τα δυο χρόνια η συγκεκριμένη αρχή έχει προκηρύξει μόνο δυο κεντρικούς διαγωνισμούς. Μηδαμινή εξοικονόμηση πόρων, όλοι οι άλλοι διαγωνισμοί, οι αναθέσεις ή ό,τι υπάρχει στα νοσοκομεία γίνεται, να πω καταρχάς, άναρχα.
Εμείς σεβόμαστε και τους παρόχους υγείας, σεβόμαστε το νοσηλευτικό προσωπικό, γιατρούς, τεχνολόγους, διοικητικό προσωπικό κλπ. Είμαστε εδώ όμως για να υπηρετούμε τους ασθενείς και τις ευπαθείς ομάδες.
Το σύστημα υγείας ταλαιπωρεί τους ασθενείς, ταλαιπωρεί τους πολίτες. Η εξάλειψη της ταλαιπωρίας των πολιτών είναι μια πολύ μεγάλη πρόκληση και αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για εμάς κάτι που υλοποιούμε, όπως γνωρίζετε, καταρχάς με τις ομάδες των ογκολογικών ασθενών και την διανομή των ογκολογικών φαρμάκων απευθείας στις κλινικές, έτσι ώστε να μην ταλαιπωρούνται στις ουρές της ντροπής του ΕΟΠΥΥ.
Έστω με μικρά και σταθερά βήματα ευελπιστούμε ότι θα υλοποιούνται οι δεσμεύσεις μας και μετά θα ανακοινώνονται. Πρώτα θα γίνεται κάτι και μετά θα το επικοινωνούμε. Οι ευπαθείς ομάδες, η μεγάλη μάζα του πληθυσμού, όλος αυτός ο κόσμος ο οποίος προστρέχει στον ΕΟΠΥΥ ή σε ένα νοσοκομείο του ΕΣΥ και ζητάει βοήθεια είναι η πρώτη προτεραιότητά μας.
Πάμε στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας γιατί και για αυτό άκουσα πολλά τα τελευταία 4 χρόνια. Κανονικά, θα έπρεπε να έχουν αναπτυχθεί 239 ΤΟΜΥ. Μετά από όλα αυτά τα χρόνια έχουν αναπτυχθεί 127 ΤΟΜΥ, ποσοστό 53%.
Επαναλαμβάνω: στόχος 239 ΤΟΜΥ. 4,5 χρόνια με όλους τους πόρους εκεί, με το ΕΣΠΑ, με όλο το βάρος της προηγούμενης κυβέρνησης εκεί, 127 ΤΟΜΥ. Για να δούμε τι έχουν αυτές οι πρωτοβάθμιες μονάδες υγείας.
Μετά από 4,5 χρόνια λοιπόν, σε αυτό το πολυδιαφημισμένο σύστημα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας έχουν προσληφθεί μόνο 340 γιατροί αντί για 1195, μόλις το 28,5%!
Από εμάς θα ακούσετε κάτι για την ΠΦΥ όταν θα υπάρχουν μετρήσιμα βελτιωμένοι όροι. Αλλιώς, θεωρώ προσβολή προς τον πολίτη να μιλάμε για την ΠΦΥ με αυτά τα οποία έχει υποστεί ο πολίτης τα τελευταία χρόνια. Ακόμα και με τη σημερινή ανάπτυξη, θα έπρεπε να εξυπηρετούνται κάτι παραπάνω από 700.000 άνθρωποι. Εξυπηρετούνται όμως μόλις 370.000 (52%).
Προσέξτε, πού υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη από πρωτοβάθμια φροντίδα; Υπάρχει σε απομακρυσμένες περιοχές, για αυτό και υπάρχει ιδιομορφία στο ΕΣΥ σε ό,τι έχει να κάνει με τη χώρα. Η χώρα δεν είναι συμπαγής γεωγραφικά για να μπορούν να υπάρχουν πολύ μεγάλες αποστάσεις μεταξύ μονάδων υγείας στην περίμετρό της.
H χώρα έχει συμπλέγματα νησιών, απομακρυσμένα νησιά, έχει άγονη γραμμή, έχει δύσβατες, δύσκολες περιοχές τις οποίες δεν μπορούμε να αφήσουμε στο έλεος του Θεού, πρέπει να υπάρχουν κέντρα υγεία εκεί, πρέπει να υπάρχουν νοσοκομεία, πρέπει να υπάρχουν αγροτικοί γιατροί κλπ.
Για να σας δείξω ότι δεν υπήρχε κανένας, μα κανένας προγραμματισμός για το πώς αναπτύσσονται αυτές οι ΤΟΜΥ, κοιτάξτε στο χάρτη ποιες είναι οι περιοχές όπου έχει δοθεί βάρος. Στα νησιά μας, μόλις 21%!
Κάποια στιγμή στο Σύστημα Υγείας πρέπει να μπει τουλάχιστον προγραμματισμός, να αναγνωρίσουμε ότι το έργο είναι πάρα πολύ δύσκολο, ότι υπάρχουν πολλά δαιδαλώδη προβλήματα και ότι υπάρχουν και θέματα τα οποία είναι δυσεπίλυτα για πολλά χρόνια.
Δεν θέλω να είμαι άδικος, όμως πρέπει να γίνει μία στόχευση, ένας κεντρικός προγραμματισμός πρέπει να υπάρχει σε όλα. Στον προγραμματισμό της ανάπτυξης των ΤΟΜΥ, στη δημόσια υγεία και στις προτεραιότητές της, στο πώς λειτουργούμε και κινούμαστε. Και να τα γνωρίζει αυτά ο πολίτης, έτσι ώστε να βλέπει μικρά μετρήσιμα αποτελέσματα βελτίωσης κάθε μέρα, κάθε βδομάδα, κάθε μήνα, κάθε χρόνο. Και αντί να βρίσκεται σε απόγνωση να ελπίζει ότι πράγματι κάτι μπορεί να βελτιωθεί στο μέτρο του δυνατού, στο μέτρο του εφικτού, να αναθαρρήσει ο πολίτης και να σκεφτεί ότι τελικά κάτι πράγματι μπορεί να βελτιωθεί σε αυτόν τον τομέα που είναι πάρα πολύ δύσκολος, που έχει πάρα πολλά προβλήματα τα οποία εμείς δεν παραγνωρίζουμε. Και δεν παραγνωρίζουμε ούτε τις όποιες καλές προθέσεις, τη διάθεση του οποιουδήποτε, όπου και αν βρίσκεται πολιτικά, να λειτουργήσει ένα σύστημα. Άλλωστε, όλοι κρινόμαστε.
Συνεχίζω με το ΕΚΑΒ. Κάθε μέρα λείπουν από τη χώρα 70 ασθενοφόρα, βγαίνουν στη χώρα 70 ασθενοφόρα λιγότερα. Θα δώσω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα. Τον Αύγουστο στην Αττική σε μία βάρδια που θα έπρεπε να βγαίνει κανονικά τριψήφιος αριθμός ασθενοφόρων στην βραδινή βάρδια, έβγαιναν 36.
Κανένας διαγωνισμός για την προμήθεια νέων ασθενοφόρων από το 2017. Βρήκαμε πέντε, έξι, εφτά διαγωνισμούς κολλημένους. Επίσης, υπάρχει δωρεά για τη συντήρηση των ασθενοφόρων η οποία δεν έχει υπογραφεί και είναι σε κάποιο συρτάρι. Δηλαδή υπάρχει το συγκεκριμένο ίδρυμα, το «Σταύρος Νιάρχος» - με την ευκαιρία ευχαριστούμε όλους όσοι θέλουν να βοηθήσουν την υγεία – που έχει προσφέρει δωρεάν τη συντήρηση των ασθενοφόρων και εμείς δεν έχουμε υπογράψει τη σύμβαση για να παίρνουμε δωρεάν τα ανταλλακτικά. Βγάλτε μόνοι σας τα συμπεράσματα.
Και φυσικά αυτό το οποίο ανακαλύψαμε είναι ότι με ένα μπαράζ μετακινήσεων, μεταθέσεων, αποσπάσεων, έχει αποψιλωθεί η υπηρεσία. Άρα τίθεται θέμα και πληρωμάτων για τα ασθενοφόρα.
Και επειδή το αναφέρατε κιόλας, βλέπω και εγώ όπως και εσείς τη συστάδα των διαλυμένων ασθενοφόρων που έχουν παραταχθεί επί της Λ. Μεσογείων, έξω από νοσοκομείο για να κάνει η πολιτική ηγεσία επίσκεψη στο ΕΚΑΒ στην προηγούμενη περίοδο. Σκραπ είναι όλα αυτά τα ασθενοφόρα, είναι παρωχημένης τεχνολογίας, διαλυμένα και πρέπει να πάνε στον ΟΔΔΥ, αλλά τα παρέταξαν εκεί.
Λοιπόν, μετά από εξήντα ημέρες αυτή είναι η εικόνα του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Αυτό αντιμετωπίζουν καθημερινά οι πολίτες. Επαναλαμβάνω, οποιοσδήποτε είναι σε αυτή τη θέση έχει πάρα πολύ δύσκολο έργο. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και η προηγούμενη πολιτική ηγεσία. Μου είναι αδιάφορη η πολιτική αντιπαράθεση, δεν με ενδιαφέρει καθόλου.
Το μόνο πράγμα που με ενδιαφέρει και μας ενδιαφέρει είναι πώς θα υπηρετήσουμε τον πολίτη, πώς θα βοηθήσουμε τη μέση ελληνική οικογένεια όταν θα χρειαστεί να πάει σε ένα ΤΕΠ νοσοκομείου, όταν θα χρειαστεί να έρθει σε επαφή με το Εθνικό Σύστημα Υγείας, να μπορεί να αισθάνεται κάθε λίγο ότι βελτιώνονται τα πράγματα.
Άκουσα πολλά τον τελευταίο καιρό για το τι μας παραδόθηκε, πλεονασματικά νοσοκομεία και διάφορα τέτοια, αλλά η εικόνα είναι αυτή.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Β. ΚΟΝΤΟΖΑΜΑΝΗΣ: Επειδή σίγουρα θα υπάρξει ερώτηση για το τι θα γίνει με τα ΤΟΜΥ και ειδικά με την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, πρέπει να τονίσουμε καταρχήν ότι τόσο προεκλογικά όσο και τώρα, τονίζουμε ότι προτεραιότητά μας είναι η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Ήμασταν αντίθετοι και στη Βουλή όταν ήρθε προς ψήφιση η δημιουργία των ΤΟΜΥ και πιστεύουμε σε ένα διαφορετικό μοντέλο.
Τα ΤΟΜΥ όπως λειτουργούν σήμερα ουσιαστικά πρόκειται για Τοπικές Ομάδες Υγείας και όχι για Τοπικές Μονάδες Υγείας, όπως ορίζει ο νόμος ότι έπρεπε να λειτουργούν. Απλώς, το λέω διευκρινιστικά αυτό για να δούμε την υφιστάμενη κατάσταση. Ομάδες, ενώ πρέπει να γίνουνε μονάδες. Δεν έχουν αναπτυχθεί οι μονάδες που προβλεπόντουσαν. Μιλάμε για ομάδες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ξεκινήσω αμέσως με το θέμα της Πρωτοβάθμιας, κύριε Υπουργέ, δεδομένου ότι είχαμε και τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ περί στήριξης της Πρωτοβάθμιας και της πρόσληψης, είπε ο Πρωθυπουργός, 800 νέων γιατρών.
Επειδή μπερδευτήκαμε λίγο εκεί περί, αν θα είναι στην Πρωτοβάθμια ή όχι, θέλω να μου πείτε τι σκοπεύετε να κάνετε ειδικά με τους οικογενειακούς παιδιάτρους δεδομένου ότι είμαστε Σεπτέμβρη...
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Είστε πάντα πολύ καλά ενημερωμένη, εγώ όμως ξεκίνησα τη συνέντευξη Τύπου και εξήγησα ότι το μοναδικό θέμα της σημερινής συνέντευξης τύπου είναι το Ε.Σ.Υ. και τι παραλάβαμε. Οπότε και οι ερωτήσεις σας, σας παρακαλώ πάρα πολύ, θα είναι πάνω σ’ αυτό. Θα δοθεί η ευκαιρία σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επ’ αυτού, αν μου επιτρέπετε, κύριε Υπουργέ, και επειδή αναφέρθηκε και ο κύριος Κοντοζαμάνης και στις ΤΟΜΥ, οι οποίες αυτή τη στιγμή παρουσιάζουν σοβαρές ελλείψεις. Αυτές παραλάβατε, όπως λέτε και εσείς. Τι θα κάνετε όμως, επειδή παραλάβατε αυτό το κενό; Για να μείνω στο θέμα. Αν μη τι άλλο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα και επειδή έχουν ανοίξει τα σχολεία και οι γονείς σε όλη την Ελλάδα δεν μπορούν να βρουν δωρεάν παιδιάτρους. Δεν ξέρω πώς θα το λύσετε αυτό το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε, που βρήκατε δηλαδή, γιατί τα βρήκατε, όπως είπατε.
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Θα ήθελα να σας ενημερώσω, για να ξέρουμε σε τι βάση μιλάμε και επειδή, επαναλαμβάνω, δεν πρόκειται περί πολιτικής αντιπαράθεσης, ότι αυτά τα στοιχεία δεν χρήζουν αμφισβήτησης.
Αυτά τα στοιχεία προήλθαν ηλεκτρονικώς και ενυπογράφως από τις εφτά ΥΠΕ και τα νοσοκομεία της χώρας από τους προηγούμενους διοικητές. Επαναλαμβάνω, αυτά τα στοιχεία που σας παρουσίασα προήλθαν από τις ΥΠΕ και από τους διοικητές των νοσοκομείων, τις διοικήσεις των νοσοκομείων, κοινώς από τις διοικήσεις που είχε διορίσει ο κύριος Ξανθός με τον κύριο Πολάκη.
Για την ερώτησή σας, λοιπόν, και κατ’ εξαίρεση, επαναλαμβάνω ότι δεν θα ήθελα να μιλήσουμε γι’ αυτά αλλά το σέβομαι. Μετά το 2012, γνωρίζετε ότι δεν έχουν γίνει συμβάσεις ιατρών με τον ΕΟΠΥΥ. Έχουμε έρθει λοιπόν σε συμφωνία με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, έχουν βρεθεί τα κονδύλια και θα προχωρήσουμε. Οι ανακοινώσεις θα γίνουν την επόμενη εβδομάδα, αλλά μιας που με ρωτάτε, θα προχωρήσουμε σε συμβάσεις με πάνω από 800 γιατρούς όλων των ειδικοτήτων, άρα και παιδιάτρους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή δεν έχω πάρει απάντηση. Κύριε Υπουργέ, αν μου επιτρέπετε, επειδή άλλο οι συμβάσεις των ειδικών γιατρών με τον ΕΟΠΥΥ και άλλο οι παιδίατροι που έχουν άλλες συμβάσεις και άλλες αμοιβές. Πώς θα λυθεί αυτό το πρόβλημα;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Η στόχευσή μας είναι συμβάσεις με γιατρούς όλων των ειδικοτήτων, άρα και παιδιάτρους, με τον ΕΟΠΥΥ.
Και μάλιστα με ιατρούς οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους μετά το 2011, το οποίο σημαίνει ότι τους νέους γιατρούς αυτούς ακριβώς που φεύγουν από τη χώρα, που δεν έχουν εργασία, που βρίσκονται σε απόγνωση, όπως και άλλοι πολλοί νέοι άνθρωποι στη χώρα μας, σκοπεύουμε να τους στηρίξουμε.
Σε δεύτερο χρόνο όταν θα έρθω να αναπτύξω μαζί με τον κύριο Υφυπουργό το τι κάνουμε και τι θα κάνουμε, θα σας απαντήσω και στα υπόλοιπα ερωτήματά σας που έχουν να κάνουν με τις υπόλοιπες προσλήψεις.
Ευχαριστώ πολύ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακούγοντάς σας ως πολίτης δεν σας κρύβω ότι αισθάνθηκα μια ανασφάλεια για το σύστημα υγείας μεγάλη. Τα στοιχεία που παραθέσατε, ότι δηλαδή 4 στα 10 νοσοκομεία δηλώνουν ότι δεν έχουν ασφαλές πρόγραμμα εφημεριών και ότι πολλά άλλα, 4 στα 10 δεν έχουν έκθεση επιτροπής λοιμώξεων, αυτά έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των πολιτών.
Και όταν βγαίνει επίσημα ο Υπουργός μιας νέας Κυβέρνησης η αλήθεια είναι που μόλις έχει δυο μήνες και λέει όλα αυτά δεν δημιουργεί ένα κλίμα ανασφάλειας;
Πώς σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε αυτά τα πολύ σοβαρά ζητήματα που τα ίδια τα νοσοκομεία σας λένε ότι υπάρχουν; Δηλαδή σχεδόν τα μισά νοσοκομεία λένε ότι δεν εφημερεύουν με ασφάλεια, τι σημαίνει αυτό ότι χάνονται οι ανθρώπινες ζωές;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Ήμουν υποχρεωμένος να παρουσιάσω όλα τα στοιχεία τα οποία έλαβα ηλεκτρονικά και εμπεριστατωμένα από ΥΠΕ και νοσοκομεία.
Προφανώς και δεν σημαίνει αυτό ότι χάνονται ανθρώπινες ζωές. Προφανώς όμως είναι και ένα σημείο προβληματισμού απέναντι σε όλα αυτά τα οποία έχουμε ακούσει τα τελευταία χρόνια για το τι αντιμετωπίζει το Ε.Σ.Υ.
Και βεβαίως, ούτε σε οικονομικό επίπεδο, ούτε σε άλλο δεν πρόκειται να αφήσουμε τα νοσοκομεία μας αβοήθητα ή χωρίς στήριξη. Σας επαναλαμβάνω, σήμερα είναι μια συνέντευξη Τύπου για να αποτυπώσουμε την κατάσταση και την πραγματικότητα και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα ακολουθήσει μια άλλη για αυτά τα οποία κάνουμε.
Τα ερωτήματα για το πώς έχουν λειτουργήσει τα νοσοκομεία μας τα τελευταία 4 χρόνια προφανώς δεν πρέπει να τα κάνετε σε εμένα, πρέπει να τα κάνετε σε αυτούς οι οποίοι είχαν την πολιτική ευθύνη για όλο αυτό το χρονικό διάστημα. Και οι οποίοι μάλιστα έχουν κάνει επανειλημμένως πολλές και βαρύγδουπες δηλώσεις για την υγεία.
Εγώ αντιθέτως δυο μήνες δεν έχω κάνει καμία δήλωση για την υγεία. Είμαι πάρα πολύ φειδωλός, πάρα πολύ προσεκτικός σε αυτά τα οποία λέω και παρουσίασα τα στοιχεία τα οποία μας εστάλησαν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, απλώς η κατάσταση που εμφανίζετε δίνει την αίσθηση του επείγοντος για αυτό σας ρωτώ τι θα κάνετε.
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Όχι τι θα, τι κάνουμε ήδη. Αλλά αυτά είναι προς ανακοίνωση σε επόμενο χρόνο. Έχω υποχρέωση να ενημερώσω τον ελληνικό λαό και να ξέρει ποιο είναι το Εθνικό Σύστημα Υγείας, τι αντιμετωπίζει. Γιατί με τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων στέκεται όρθιο το Ε.Σ.Υ και με την προσπάθεια ιατρών, νοσηλευτών, διοικητικού προσωπικού κλπ.
Δήλωσα στις προγραμματικές δηλώσεις μου στη Βουλή, και σας το είπα ειλικρινώς σε όλους, ότι θα σχηματίσουμε πραγματική εικόνα για το σύνολο του Υπουργείου Υγείας, θα σας ενημερώσουμε ξεχωριστά για κάθε ένα από αυτά, ήδη έχετε πάρει κάποια ενημέρωση για τον ΕΟΠΥΥ, γίνεται ενημέρωση για τα νοσοκομεία του ΕΣΥ, θα ακολουθήσουν και άλλα.
Και παραλλήλως, και αυτή είναι η ευθύνη μας από εδώ και πέρα, τρέχει το κομμάτι της πολιτικής μας που έχει να κάνει με τις παρεμβάσεις μας. Κομμάτι αυτής της πολιτικής, το βλέπετε ήδη. Δεν αρέσκομαι στις δηλώσεις, δε μου αρέσει να λέω πολλά πράγματα, νομίζω ότι ήδη κομμάτι της πολιτικής μας εφαρμόζεται. Όχι θα εφαρμοστεί, εφαρμόζεται.
Σε δεύτερο χρόνο, λοιπόν, και πολύ σύντομα θα έχετε και το δεύτερο κομμάτι που έχει να κάνει με το τι κάνουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όσον αφορά το τι ακριβώς προγραμματίζετε και πράγματα που ήδη γίνονται. Είδαμε μία κατάσταση και σε σχέση με τον ΕΟΠΥΥ που παρουσιάσατε σε αυτή εδώ τη σημερινή συνέντευξη τύπου.
Θέλω να σας ρωτήσω για ένα ζήτημα που απασχολεί πάρα πολύ κόσμο και έχει να κάνει με τα φάρμακα των ογκολογικών ασθενών.
Είδαμε ότι ήδη ξεκίνησαν να διατίθενται από τις ιδιωτικές κλινικές. Ωστόσο και η δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και εσάς προσωπικά είναι ότι οι ογκολογικοί ασθενείς θα παραλαμβάνουν τα φάρμακά τους και από τα φαρμακεία της γειτονιάς.
Χθες είχατε μία συνάντηση με το Φαρμακευτικό Σύλλογο, τον Πανελλήνιο. Δεν φαίνεται, προς το παρόν, να έχετε καταλήξει σε μία συμφωνία, ωστόσο σύμφωνα με το ρεπορτάζ μας γίνονται ζυμώσεις.
Θέλετε να μου πείτε πώς θα καταφέρετε να ανταποκριθείτε σε αυτή τη δέσμευση; Και τη δική σας προσωπικά και της Νέας Δημοκρατίας απέναντι στους ασθενείς.
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Πρώτα από όλα, το πρώτο κομμάτι της δέσμευσής μας υλοποιήθηκε. Μιλάμε για τα 1Α, τα ογκολογικά φάρμακα και τα νοσοκομειακά, στις ιδιωτικές κλινικές. Αυτή ήταν δέσμευσή μας και είναι κάτι το οποίο ήδη τρέχει.
Το δεύτερο κομμάτι είναι τα μη νοσοκομειακά. Για αυτά υπάρχουν δύο επιλογές. Εμείς θέλουμε να καταλήξουμε στην επιλογή με τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο και να μπορούν να δοθούν σε κάποια φαρμακεία της γειτονιάς, με επιλογή των ογκολογικών ασθενών και μετά από μελέτη από τον ΕΟΠΥΥ για τον τρόπο με τον οποίο αυτό μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά και με σύγχρονες τεχνολογίες.
Θεωρούμε ότι θα ευοδωθεί αυτή η συμφωνία και είμαστε αισιόδοξοι. Αυτή την ανακοίνωση έβγαλε και ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος χθες το βράδυ. Αν δεν κάνω λάθος, θα συνεδριάσει, θα πάρει τις αποφάσεις του.
Από εκεί και πέρα πάντα υπάρχουν και άλλες λύσεις. Το πρόγραμμά μας λέει στα φαρμακεία της γειτονιάς ή κατ’ οίκον.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, πριν από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης η ΠΟΕΔΗΝ κατάρτισε ένα υπόμνημα μέσα στο οποίο υποστηρίζει ότι τα χρέη των νοσοκομείων τον Ιούνιο έφτασαν το 1 δισεκατομμύριο, αριθμητικά, το γράφει.
Θα ήθελα να μας πείτε τα στοιχεία του Υπουργείου Υγείας το επιβεβαιώνουν ότι τον Ιούνιο τα χρέη των νοσοκομείων ήταν στο 1 δισεκατομμύριο;
Και εν πάση περιπτώσει σε ποιο ύψος είναι το χρέος;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Για αυτό έχω εδώ πέρα μαζί μου τον γενικό διευθυντή οικονομικών του Υπουργείου που είναι πρόσκαιρος και εύκαιρος πάντα για όλα τα στοιχεία.
Παρουσίασε ένα κομμάτι των χρεών σε ό,τι έχει να κάνει με το φάρμακο. Προφανώς δεν είναι μόνο αυτά τα χρέη, είναι και άλλα. Παρουσίασε επίσης και ένα κομμάτι το οποίο οφείλουμε να διερευνήσουμε και να δούμε από πού προέρχεται. Υπάρχουν και τα ληξιπρόθεσμα, βεβαίως.
Όλα αυτά είναι κομμάτια τα οποία πρέπει να δούμε πώς θα τα τακτοποιήσουμε. Τώρα θα σας πει ο κύριος Κομματάς τα στοιχεία ακριβώς.
Θ. ΚΟΜΜΑΤΑΣ: Λοιπόν, τον έκτο μήνα οι καταστάσεις των νοσοκομείων στις οφειλές προς τρίτους είναι κάτω του ενός δισεκατομμυρίου, είναι στα 800.000.000 και εκ των οποίων τα 450.000.000 περίπου είναι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές τους.
Ο στόχος όμως του Υπουργείου Υγείας είναι ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, όπως είπε και ο κύριος Υπουργός, με τη διάταξη του άρθρου 78 του Ν.4623 που ψηφίστηκε είναι να μηδενίσουν οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των νοσοκομείων προς τρίτους.
Αυτό σημαίνει ότι η οικονομία των νοσοκομείων θα αλλάξει ριζικά το τοπίο των οφειλών τους και θα περιοριστεί μόνο στις πληρωτέες δαπάνες, δηλαδή εντός τριμήνου θα πληρώνονται οι προμηθευτές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αντιλαμβάνομαι ότι σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις και τις τοποθετήσεις, τις καλύψεις, ας πούμε στον παθολογικό τομέα αναφερθήκατε σε συγκεκριμένες ελλείψεις, εκεί δεν μπορείτε να κάνετε άμεσα τίποτα. Σε ό,τι αφορά το θέμα της οργάνωσης στα ΤΕΠ εξακολουθεί να γίνεται η εφημερία χωρίς σύστημα διαλογής σήμερα που γνωρίζετε το πρόβλημα ή έχουν πάρει οδηγίες ούτως ώστε να έχουν ήδη συστήσει ομάδες διαλογής και να μην οδηγεί ο σεκιουριτάς τον ασθενή;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Αυτό είναι κάτι το οποίο είναι ζωντανό και οργανώνεται μόνιμα και οι παρεμβάσεις υπάρχουν και ένα ολόκληρο σχέδιο ετοιμάζεται. Δεν θα ήμουν τόσο πεσιμιστής σε ό,τι έχει να κάνει με τις προσλήψεις και το χρόνο γιατί, ξέρετε, θεωρώ ότι οι νέες τεχνολογίες και ο τρόπος με τον οποίο μπορούν να οργανωθούν, μπορούν να μαζέψουν το χρόνο ο οποίος παραδοσιακά απαιτείται προκειμένου να γίνουν προσλήψεις.
Γι’ αυτό σας είπα ότι κάνετε λίγο υπομονή γιατί, ξέρετε, ανοίγουμε πολλά θέματα σήμερα και θα έχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον αυτό το οποίο θα παρουσιαστεί σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, ενδεχομένως και μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί ηλεκτρονικά να μαζευτεί ο χρόνος και οι διαδικασίες, έτσι ώστε να μπορέσει να βοηθηθεί το σύστημα και να κάνει προσλήψεις σε συντομότερο χρονικό διάστημα.
Το ένα θέμα είναι το συντομότερο χρονικό διάστημα και το άλλο θέμα είναι ο προγραμματισμός και η σωστή στόχευση για να μην έχεις προκηρύξεις θέσεων 1.000 και τόσων γιατρών και καταλήγουν να ευοδώνονται μετά από ένα χρόνο 300-350.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε ό,τι αφορά το θέμα της οργάνωσης, υπάρχει δυνατότητα να γίνεται η επιλογή των περιστατικών τα ΤΕΠ σήμερα ή την επόμενη εβδομάδα; Υπάρχει τέτοια επείγουσα οδηγία; Μία προτεραιότητα δηλαδή εάν έχετε θέσει στα νοσοκομεία ούτως ώστε να εκλείψει αυτό το φαινόμενο; Γιατί σύμφωνα με τα στοιχεία που μας δώσατε ένα στα δύο είναι χωρίς σύστημα διαλογής.
Β. ΚΟΝΤΟΖΑΜΑΝΗΣ: Επειδή μιλήσατε για προτεραιότητες, πρώτα έπρεπε να χαρτογραφήσουμε και μετά να δούμε τι θα κάνουμε. Και θα δείτε ότι στη συνέχεια από εδώ και στο εξής, όχι μόνο οδηγίες θα έχουμε, αλλά και συγκεκριμένες ενέργειες.
Δεν είναι μόνο το σύστημα διαλογής στα ΤΕΠ. Για παράδειγμα, γιατί υπάρχουν καθυστερήσεις στα ΤΕΠ; Γιατί υπάρχουν καθυστερήσεις στο να πάρει κάποιος ασθενής εξιτήριο από τα νοσοκομεία; Γιατί, ένα πολύ απλό παράδειγμα να σας πω, δεν υπάρχουν τραυματιοφορείς. Τους είδαμε μάλιστα την προηγούμενη εβδομάδα και αναγνωρίζουμε το πρόβλημα που είναι από τα μεγαλύτερα στο Σύστημα Υγείας, η έλλειψη τραυματιοφορέων. Επομένως, υπάρχει συνωστισμός στα τμήματα επειγόντων, υπάρχει συνωστισμός στα νοσοκομεία.
Άρα, απαιτείται μία συνολική δέσμη μέτρων και βήμα προς βήμα η επίλυση του προβλήματος. Τα έχουμε καταγράψει. Χρειάζεται επανασχεδιασμός, όχι μόνο στα ΤΕΠ αλλά και στις κλινικές διαδρομές όπως λένε κατά τη διάρκεια που ο ασθενής βρίσκεται σε επαφή με το σύστημα υγείας.
Και έχουμε τονίσει και προεκλογικά στο πρόγραμμά μας ότι το πιο σημαντικό για εμάς είναι η σωστή και αυτόνομη λειτουργία των ΤΕΠ σε διασύνδεση με το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας έτσι ώστε να φτιάξουμε πραγματικά ένα ουσιαστικό σύστημα επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας.
Κάντε λίγο υπομονή, είμαστε μόνο δυο μήνες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θέλω να ρωτήσω γιατί δεν το ακούσαμε στην παρουσίαση για τις ΤΟΜΥ, αν σκοπεύετε να αναπτύξετε περαιτέρω δράσεις πρόληψης, αγωγής υγείας, κοινοτικής φροντίδας. Είναι κάτι που δεν το ακούσαμε αυτό.
Β. ΚΟΝΤΟΖΟΜΑΝΗΣ: Θα απαντήσω εγώ, επειδή όπως γνωρίζετε είχα την ευθύνη να παρουσιάσω το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας προεκλογικά. Και αν θυμάστε, το 60% και πλέον του προγράμματος υγείας ήταν η δημόσια υγεία, πρόληψη και όλα αυτά. Εννοείται ότι όλα αυτά είναι προτεραιότητα.
Και να σας πω και κάτι, και για συμβολικούς λόγους ο Υπουργός θα ήθελε που έχει τη νομοθετική πρωτοβουλία το πρώτο μεγάλο νομοσχέδιό μας να είναι για τη δημόσια υγεία. Επομένως θα δείτε συγκεκριμένες δράσεις και συγκεκριμένα μέτρα σε ό,τι αφορά συνολικά τη δημόσια υγεία, θα την προσεγγίσουμε συνολικά.
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Επειδή είναι σεβαστό και κάνετε τη δουλειά σας και εγώ το καταλαβαίνω και υπάρχει προφανώς η ανάγκη για ανακοινώσεις κλπ. Εγώ θα επαναλάβω σε πείσμα όλων αυτών που ρωτάτε, το Υπουργείο Υγείας είναι ένα πολύ δύσκολο Υπουργείο. Σέβομαι την προσπάθεια την οποία έχουν κάνει όλοι από την ίδια αφετηρία, ελπίζουμε να ανακουφιστούν οι ευπαθείς ομάδες και να στηριχθεί ο πληθυσμός και να έχουμε μια πιο ποιοτική δημόσια υγεία και να μπορέσουν και οι λειτουργοί της υγείας ιατροί, νοσηλευτές, τεχνικό προσωπικό, διοικητικοί να αντιμετωπίζονται με καλές συνθήκες και να κάνουν με καλές συνθήκες τη δουλειά τους.
Αυτό προϋποθέτει λίγα λόγια και μικρά μετρήσιμα βήματα. Καταλαβαίνω την αγωνία σας που είναι σεβαστή να ενημερώσετε τον κόσμο και για μεγάλα βήματα και τομές στην υγεία, όμως τέτοιες ανακοινώσεις δεν πρόκειται να ακούσετε από εμένα.
Θα βλέπετε μετρήσιμα μικρά βήματα και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που θα έχουν αποτέλεσμα. Και όταν θα είμαστε έτοιμοι για κάτι μεγαλύτερο, επίσης θα το ανακοινώνουμε και αυτό θα γίνεται λελογισμένα και προσεκτικά.
Το οφείλουμε αυτό σε πλειάδα ανακοινώσεων που έχουν γίνει πολλά-πολλά χρόνια για διάφορα πράγματα στο Υπουργείο Υγείας και δεν έχουν υλοποιηθεί. Το οφείλουμε αυτό με σεβασμό και εκτίμηση σε όλες αυτές τις ευπαθείς ομάδες, οι οποίες περιμένουν να δουν να βελτιώνεται η ζωή τους.
Νομίζω ότι το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας είναι τεκμηριωμένο, είναι πολύ προσεγμένο και ελεγμένο βήμα-βήμα. Σε κάθε περίπτωση, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε και αντιμετωπίζει κυρίως ο πολίτης, αλλά και οι εργαζόμενοι στην υγεία, τις είδατε σήμερα και αποτυπώθηκαν. Για αυτό και η ροή και ο ρυθμός θα είναι τέτοιος, θα γίνονται πράγματα, θα τα βλέπει ο κόσμος στην καθημερινότητά του.
Εγώ δεν θα γίνω κριτής προθέσεων. Από άλλο ιδεολογικό χώρο και πόστο, με την ίδια αφετηρία, κάποιοι άνθρωποι προσπάθησαν να κάνουν συγκεκριμένα βήματα στην υγεία. Κρίθηκαν από τον ελληνικό λαό και τώρα είναι η σειρά μας. Οι κ.κ. Ξανθός και Πολάκης όμως, είχαν 4,5 χρόνια. Συζητάμε σήμερα και είμαστε εδώ 2 μήνες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλημέρα κύριε Υπουργέ. Θέλω να ρωτήσω εκτός από την υποστελέχωση στην οποία αναφερθήκατε είδα ότι προτεραιότητες μείζονες είναι η έλλειψη ελεγκτικού μηχανισμού και η μη δημοσίευση ισολογισμών, που λογικό, αυτό το λέμε πάρα πολλά χρόνια, πάμε άρα σε μία λογική νοσοκομεία-οικονομικές επιχειρήσεις-με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Και επίσης αναφερθήκατε σε ένα νούμερο 100 εκατομμύρια επιβάρυνση από τα νοσοκομεία, όπως το σημείωσα, επιπρόσθετες επιβαρύνσεις.
Αυτές από πού προκύπτουν;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Θα θυμάστε πάρα πολύ καλά ότι το 2014 όλα τα νοσοκομεία μας κατέθεσαν ισολογισμούς, σωστά; Ωραία.
Τίθεται, ένα θέμα, λοιπόν, γιατί το 2017 και το 2018 δεν είχε συμβεί κάτι τέτοιο. Επίσης τι λένε όλοι; Μιλούν για τη μαύρη τρύπα της υγείας και ούτω καθεξής.
Εγώ θα ήθελα οι πόροι να πηγαίνουν σε συγκεκριμένες σημαντικές παραμέτρους της πολιτικής υγείας. Να μπορούμε να κάνουμε προσλήψεις, να μπορούμε να στηρίξουμε με νέα μηχανήματα τα νοσοκομεία μας, να μπορούν να γίνουν αναβαθμίσεις ΤΕΠ, να μπορεί να δει ο κόσμος μετρήσιμα τη διαφορά.
Αν δεν απατώμαι, πρόκειται για τη φορολογία των πολιτών από την οποία χρηματοδοτείται μέσα από τον ΕΦΚΑ ο ΕΟΠΥΥ, το σύστημα υγείας και η κεντρική χρηματοδότηση από το Υπουργείο μας στα νοσοκομεία.
Εμείς σεβόμαστε και το τελευταίο ευρώ του Έλληνα φορολογούμενου. Και δεν θέλουμε να το δούμε να πηγαίνει χαοτικά και χωρίς έλεγχο και χωρίς λογοδοσία.
Το 2019, σας είπα, δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε τα νοσοκομεία μας να βουλιάξουν, θα τα στηρίξουμε.
Το 2020, λοιπόν, με νέα συστήματα ηλεκτρονικά και με έλεγχο και με λογοδοσία και με κεντρικούς διαγωνισμούς, εάν θα εξοικονομηθούν πόροι που μπορούν να πάνε στα ΤΕΠ μας, σε νέες προσλήψεις προσωπικού, να στηρίξουν την υγεία. Υπάρχει κάποιος ο οποίος δεν συμφωνεί με αυτό; Δεν νομίζω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, συγγνώμη, έχει να κάνει με αυτή την απάντηση, πρέπει να ρωτήσω κάτι. Είναι η ίδια ερώτηση αλλά έχει ενδιαφέρον.
Αυτά τα 100 εκατομμύρια πού βρίσκονται; Θα βάλετε ελεγκτές, ας πούμε, επιθεωρητές δημόσιας υγείας να βρείτε πού είναι αυτά τα λεφτά; Πού σπαταλήθηκαν, αν σπαταλήθηκαν;
Ακούγαμε τέσσερα χρόνια για ηθικοποίηση στο σύστημα υγείας και εσείς σήμερα μας λέτε ότι δεν υπήρχε κανένας έλεγχος στις προμήθειες. Πώς προκύπτει αυτό ότι δεν υπήρχε κανένας έλεγχος στις προμήθειες;
Και μη μου πείτε ότι είμαι εκτός θέματος γιατί αυτά συζητάμε.
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Περιμένω να δούμε, αυτά τι είναι; Είναι τιμολόγια; Είναι ατιμολόγητα; Σας είπα ότι το συγκεκριμένο κομμάτι είναι προς διερεύνηση από το Υπουργείο Υγείας. Να δούμε τι είναι τιμολογημένο, τι είναι ατιμολόγητο και τα λοιπά. Δεν θέλω να πω κάτι παραπάνω. Είναι προς διερεύνηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να ρωτήσω, ένα από τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν και ήταν πολύ σημαντική επιβάρυνση του συστήματος ήταν οι 2.000 γιατροί του ΙΚΑ οι οποίοι αποχώρησαν προ διετίας.
Είχαν υποσχεθεί γενικότερα και έχουν ακούσει υποσχέσεις οι άνθρωποι αυτοί ότι θα επανέλθουν.
Προτίθεστε κάτι να κάνετε σχετικά;
Κος ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Τι σημαίνει να υπάρχει μία κεντρική οργάνωση, δεν πρέπει να δούμε ποιες κλινικές έχουν πληρότητα πραγματική και ποια είναι η απόδοση των κλινικών και πώς εξυπηρετούν τον κόσμο; Και αναλόγως να στηρίξουμε αυτές τις κλινικές οι οποίες παράγουν; Να δούμε τι χειρουργεία βγαίνουν και τι αναμονή υπάρχει σε άλλες κλινικές για χειρουργεία. Να υπάρχει μια λογοδοσία και να μπορέσουμε να βελτιώσουμε ποιοτικά τους δείκτες. Δηλαδή πόσος κόσμος υπάρχει αυτή τη στιγμή που περιμένει; Δεν πρέπει να μειωθεί ο χρόνος αναμονής;
Όλα αυτά, λοιπόν, έχουνε να κάνουνε με το πού τοποθετείς τις νέες προσλήψεις. Σας είπα ότι νομίζω ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει χαοτικά ένα σύστημα. Ένα σύστημα πρέπει να είναι οργανωμένο. Πρέπει να ξέρουμε πού είναι πραγματικά οι ανάγκες. Νομίζω ότι αυτό είναι κάτι το οποίο ζητάνε όλοι πλέον και αυτό δίνει και κίνητρα σε όλους αυτούς οι οποίοι θέλουν να προσπαθήσουνε, σέβονται τη δουλειά τους, την κάνουνε με αυταπάρνηση πολλές φορές.
Υπάρχουν πολλοί μικροί ήρωες στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Υπάρχει πολύς κόσμος ο οποίος με αυταπάρνηση κάνει τη δουλειά του. Είμαι υποχρεωμένος να πω ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ σε όλους αυτούς τους ανθρώπους. Παλεύουν καθημερινά, παλεύουν και στις εφημερίες, προσπαθούν.
Και επίσης, κάτι το οποίο είπα στη Θεσσαλονίκη και θέλω να ξαναπώ σε εσάς, είναι ότι θεωρώ αδιανόητο το να υπάρχει, και θα νομοθετηθεί αυτό, το να υπάρχει ξαφνικά ένα μικρό κύμα περιστατικών βιαιοπραγίας και χειροδικίας σε ιατρούς, νοσηλευτές και διοικητικό προσωπικό στα νοσοκομεία. Δεν μπορεί να υπάρχει αυτό. Σε καμία των περιπτώσεων δεν μπορεί να κινδυνεύουν οι λειτουργοί της υγείας να κάνουν τη δουλειά τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε συναντηθεί με τους Έλληνες φαρμακοβιομήχανους. Τι θα κάνετε με Clawback και Rebate; Θέλω να ξέρω, υπάρχει σχέδιο δράσης; Θα περιμένουν ακόμα; Είναι πολλοί προβληματισμένοι.
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Νομίζω ότι απάντησα ήδη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αναφέρατε ότι η ΕΚΑΠΥ έχει ολοκληρώσει όλους και όλους δύο διαγωνισμούς. Άρα, ήταν, όπως γράφω και εγώ, «φάντασμα». Πόσα άτομα απασχολούσε και τι μισθούς έπαιρναν;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι ο τρόπος που λειτουργεί η ΕΚΑΠΥ θα εξελιχθεί, θα μετασχηματιστεί και θα εκσυγχρονιστεί. Θα γίνει ένα ευέλικτος οργανισμός που θα μπορεί πραγματικά να διενεργεί ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς.
Νομίζω ότι συμβαίνει λίγο παραπάνω στα ιδιωτικά θεραπευτήρια, συμβαίνει στις υπόλοιπες χώρες τις ευρωπαϊκές, συμβαίνει σε όλο τον κόσμο. Κάποια στιγμή πρέπει να συμβεί και στην Ελλάδα.
Αλλά, επαναλαμβάνω, μην με βάζετε να κάνω δηλώσεις. Είναι κάτι το οποίο νομίζω ότι δεν έχει νόημα. Έχει νόημα, αν μου επιτρέπετε, να γίνονται κάποια πράγματα και αυτά να ανακουφίζουν τον κόσμο. Αυτό μας ενδιαφέρει, θα το επαναλαμβάνω εκατό χιλιάδες φορές αν χρειαστεί.
Σέβομαι όλους τους λειτουργούς της υγείας, τον ιδιωτικό τομέα και τις προσπάθειες που κάνει, τους παρόχους υγείας, τους πάντες. Αλλά στη καρδιά και στον πυρήνα της πολιτικής μας είναι ο ελληνικός λαός, οι φορολογούμενοι πολίτες, αυτοί οι οποίοι δυσκολεύονται πολύ, οι αναξιοπαθούντες, όλοι.
Η μόνιμη μέριμνά μας και η καθημερινή μας αγωνία είναι για αυτούς τους ανθρώπους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή είστε και δραστήριος στο Instagram και σας είδα που είπατε «Εμβολιαστείτε» στο σχολείο εχθές, είναι σημαντικό να μην ψάχνουμε πάλι το εμβόλιο το Δεκέμβρη, Γενάρη, Φλεβάρη. Επειδή πέρσι ήμασταν όλοι έξω από τα νοσοκομεία κάθε μέρα, φαντάζομαι θα μας πείτε πόσες έχουν συσκευασίες παραγγελθεί ώστε να μην τις ψάχνουμε.
Και κάτι δεύτερο το οποίο ανέκυψε μετά το θάνατο του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα. Επειδή και εμείς κουράζουμε εσάς και εσείς εμάς καμιά φορά με ερωτήσεις, σενάρια, το ασθενοφόρο έφτασε, δεν έφτασε, ο απινιδωτής.
Κάποια στιγμή ενδεχομένως θα έπρεπε να γίνει σαφές τα ασθενοφόρα των κέντρων υγείας που υπάγονται στις ΥΠΕ και όχι στο ΕΚΑΒ τα οποία είναι με μονό οδηγό και σπάνια με γιατρό, τα κέντρα υγείας που βάζουν λουκέτο στις 2 και δεν είναι 24ωρο, αυτά όλα κάποια στιγμή μπορούμε να τα δούμε ώστε να μην υπάρχει διάσπαση αρμοδιοτήτων και γίνεται ένα συμβάν και πρέπει να μάθουμε γιατί δεν ήρθε το ασθενοφόρο από το κέντρο υγείας Αλμυρού. Αν ήρθε έχει 5 λεπτά νωρίτερα, 30 λεπτά νωρίτερα, να παίρνουμε την ΠΟΕΔΥ, να παίρνουμε εσάς, καταλαβαίνετε ότι θα επαναλαμβανόμαστε διαρκώς και αυτή τη χρονιά λέγοντας πάλι τα ίδια.
Ευχαριστώ.
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Ξεκινάω από το δεύτερο. Είναι κάτι το οποίο κοιτάμε. Αυτό εμπίπτει στο κομμάτι του αν υπάρχει οργανωμένα η πολιτική υγείας και πως τα διαφορετικά κομμάτια του συστήματος ενώνονται μεταξύ τους.
Έκανε μια ανακοίνωση το ΕΚΑΒ, εμείς μένουμε στην ανακοίνωση του ΕΚΑΒ. Επαναλαμβάνω πρέπει να υπάρχει κεντρικός σχεδιασμός ο οποίος να υλοποιείται στο πώς έρχονται να λειτουργήσουν μεταξύ τους οι μονάδες υγείας και τα περιφερειακά ιατρεία και το ΕΚΑΒ και αυτό είναι κάτι το οποίο μας ενδιαφέρει.
Εξίσου με ενδιαφέρει και μας ενδιαφέρει ο εμβολιασμός. Το εμβόλιο της γρίπης είναι τώρα στο τέλος του μήνα. Έχουμε ήδη παραγγείλει παραπάνω ποσότητες κλπ., για να μην φτάσουμε στον Δεκέμβριο, Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Μάρτιο, που γνωρίζετε ότι είναι οι 4 μήνες κατά κύριο λόγο, της έξαρσης και των περιστατικών κλπ.
Η σύσταση γιατί δεν μπορεί να υποχρεωθεί κανείς εκ του συντάγματος και του νόμου, η σύσταση, η παρότρυνση – συνεδρίασε και εχθές το μεσημέρι η επιτροπή για τους εμβολιασμούς εδώ στο Υπουργείο – είναι ειδικά οι ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού να εμβολιαστούν. Τα παιδιά, οι μεγάλοι σε ηλικία που έχουν επιβαρημένη υγεία και το προσωπικό των νοσοκομείων βεβαίως, είναι η σύσταση η οποία γίνεται και προσωπικά από εμένα στο γενικό πληθυσμό προκειμένου να εμβολιαστεί.
Νομίζω ότι πάντα η πρόληψη είναι ανώτερη της θεραπείας και θα επιμείνουμε σε αυτό και νομίζω ότι αυτό πρέπει να είναι αιχμή του δόρατος της πολιτικής και της δημόσιας υγείας που έχει να κάνει με το έκτακτο. Δηλαδή η δομή του συστήματος να είναι τέτοια που να μπορεί να παρεμβαίνει στο έκτακτο, να υπάρχουν καμπάνιες ενημέρωσης, να γνωρίζει ο πληθυσμός και να μην πανικοβάλλεται και νομίζω ότι πρέπει να μπει και ένα μέτρο, μια λελογισμένη χρήση του πώς αυτοί οι οποίοι έχουν θέση ευθύνης επικοινωνούν το ο,τιδήποτε συμβαίνει καθημερινά. Και θα κλείσω με αυτό.
Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω όλους και όλες για τον πολύ ώριμο τρόπο με τον οποίο αντιδράτε καθημερινά στο ο,τιδήποτε μπορεί να συμβαίνει στο χώρο της Υγείας. Γνωριζόμαστε όλοι μεταξύ μας και άρα το φίλτρο το οποίο μπαίνει προκειμένου να μην πανικοβάλλεται ο πληθυσμός από τον οποιοδήποτε που μπορεί να βγαίνει και να δηλώνει ή να διακινεί το ο,τιδήποτε είναι κάτι το οποίο είναι εκτιμητέο από την ηγεσία του Υπουργείου Υγείας.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για αυτό. Να είστε καλά.