Συνέντευξη του υπουργού Υγείας, Ανδρέα Ξανθού στο ραδιοσταθμό Στο Κόκκινο

Συνέντευξη του υπουργού Υγείας, Ανδρέα Ξανθού στο ραδιοσταθμό Στο Κόκκινο

Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Ζητήσαμε να μιλήσουμε με τον Υπουργό Υγείας, τον κύριο Ανδρέα Ξανθό, τον οποίο και καλωσορίζουμε. Γεια σας, κύριε Ξανθέ. Καλημέρα σας.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Καλημέρα, κύριε Σβέρκο. Καλημέρα στους ακροατές.

 Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Λοιπόν, ένα από τα βασικά θέματα και μια μεταρρύθμιση τομή, η οποία υπήρξε τον τελευταίο καιρό, είναι αυτή που αφορά την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Έχετε εισάγει, μάλιστα και μέσα από νομοθετήματα και τον οικογενειακό γιατρό στη λογική της πρόληψης και της αγωγής υγείας.

Σε τι φάση βρισκόμαστε, όσον αφορά αυτές τις δομές;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Κύριε Σβέρκο, επιτρέψτε μου να πω ότι η μεγάλη τομή στην πολιτική υγείας αυτά τα χρόνια ήταν η κάλυψη των ανασφάλιστων ανθρώπων. Η ισότιμη πρόσβαση των πολιτών, ανεξάρτητα από εργασία, ασφάλιση και εισόδημα, στο δημόσιο σύστημα υγείας, σε μια αξιοπρεπή ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Αυτό είναι μεγάλη αλλαγή. Είναι πραγματικά τομή και στην πολιτική υγείας και στην κοινωνική πολιτική.

Απλώς, ενδεικτικά σας λέω ότι για φέτος, το πρώτο οκτάμηνο του 2018, 718.000 ανασφάλιστοι πολίτες με μοναδικό ΑΜΚΑ –κάποιοι από αυτούς, δηλαδή, έχουν συνταγογραφηθεί περισσότερες φορές από μία- έχουν αξιοποιήσει αυτή τη δυνατότητα του νόμου. Και έχουν συνταγογραφηθεί για φάρμακα αξίας 144 εκατομμυρίων ευρώ και για εξετάσεις, εργαστηριακές, αξίας 46 εκατομμυρίων.

Και έχουν, φυσικά, κάποιοι από αυτούς, νοσηλευτεί δωρεάν στα νοσοκομεία, χωρίς ούτε να υπάρχουν εμπόδια και φίλτρα και προσπάθεια αποτροπής τους. Ούτε φυσικά να τους χρεώνονται νοσήλια, όπως γινόταν στο παρελθόν, τα οποία χρέη μεταφέρονταν στην εφορία.

Και ξέρετε πολύ καλά ότι έχουμε περάσει ρύθμιση και διαγράφουμε αυτήν την περίοδο αυτά τα συσσωρευμένα χρέη για νοσηλείες που έγιναν στο παρελθόν για ανασφάλιστους πολίτες. Αυτό, λοιπόν, είναι μια μεγάλη, ανακουφιστική τομή.

Αυτό που λέτε, όντως, με την πρωτοβάθμια φροντίδα, είναι επίσης ένα πολύ μεγάλο στοίχημα. Κατά την άποψή μου, είναι η πιο καίρια μεταρρύθμιση, που εκκρεμούσε από ιδρύσεως του Εθνικού Συστήματος Υγείας.

Εκεί πάντα υπήρχε ένα κενό, ιδιαίτερα στη φροντίδα στα αστικά κέντρα. Στην ύπαιθρο υπήρχαν τα Κέντρα Υγείας αγροτικού τύπου, τα οποία νομίζω ότι προσέφεραν υπηρεσίες.

Και εξακολουθούν να προσφέρουν, φυσικά. Τώρα έχουν και μια καλύτερη στελέχωση με γενικούς γιατρούς, με ειδικευμένους γιατρούς, δηλαδή.

Νομίζω ότι το μεγάλο στοίχημα είναι να προχωρήσουμε στην αναδιοργάνωση όλου του συστήματος υγείας, όχι πια με επίκεντρο το νοσοκομείο, όπως μέχρι τώρα, αλλά με επίκεντρο την πρωτοβάθμια φροντίδα. Και με έμφαση στην πρόληψη, στην αγωγή υγείας, στην φροντίδα σε επίπεδο κοινότητας. Αυτό είναι το στοίχημα διεθνώς.

Ο θεσμός αυτός είναι πραγματικά ένας θεσμός δοκιμασμένος σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Είναι ένα μοντέλο, το οποίο έχουν υιοθετήσει όλα τα αναπτυγμένα κράτη.

Προς τα εκεί πρέπει να προχωρήσουμε. Προφανώς, παίρνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες της χώρας μας, τις ανάγκες και λοιπά. Είναι, όμως, μια κατεύθυνση, κατά την άποψή μου, που δεν έχει επιστροφή.

Βεβαίως, υπάρχουν προβλήματα και δυσκολίες. Το κυριότερο πρόβλημα είναι ότι αυτήν την περίοδο έχει μειωθεί, δραματικά θα έλεγα, η δεξαμενή των διαθέσιμων γιατρών στη χώρα.

Λόγω του brain drain έχουν φύγει από την Ελλάδα περίπου 18.000 –η εικόνα που έχουμε τα χρόνια της κρίσης- γιατροί, έχουν μεταναστεύσει στο εξωτερικό.

Αυτό έχει μειώσει, λοιπόν, τη δυνατότητα να βρούμε γιατρούς για τις θέσεις που προκηρύσσουμε, είτε στις τοπικές μονάδες υγείας, τις ΤΟΜΥ, που αναπτύσσουμε αυτήν την περίοδο, είτε για να κάνουμε συμβάσεις ελευθεροεπαγγελματιών οικογενειακών γιατρών με τον ΕΟΠΥΥ. Πολλές φορές, ακόμα και για να βρούμε ανταπόκριση σε προκηρύξεις που κάνουμε για μόνιμες θέσεις στο σύστημα υγείας, αλλά σε κάπως πιο απομονωμένες περιοχές, στα νησιά σε άγονα μέρη, σε δυσπρόσιτες περιοχές και λοιπά.

Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Υπάρχει, δηλαδή, μια υπερπροσφορά θέσεων, θα λέγαμε, οι οποίες δεν καλύπτονται.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακριβώς. Αυτό είναι μια αντικειμενική, λοιπόν, δυσκολία. Και νομίζω ότι πάνω σ’ αυτό τώρα ασκείται μία κριτική ότι έχει καταρρεύσει η πρωτοβάθμια φροντίδα, ότι χρεωκόπησε το μοντέλο της Κυβέρνησης και λοιπά. Προφανώς, δεν πρόκειται περί αυτού.

Νομίζω, έχουμε κάνει μια προσπάθεια να δώσουμε τα εφικτά οικονομικά κίνητρα αυτήν την περίοδο. Γιατί δεν μπορούμε, προφανώς, να δώσουμε μισθούς βόρειας ή κεντρικής Ευρώπης. Νομίζω ότι οι αμοιβές και των γιατρών στις τοπικές μονάδες υγείας είναι σε ένα αξιοπρεπές επίπεδο, παίρνοντας υπόψιν τη συνολική κατάσταση της οικονομίας και της χώρας.

Είναι ένα νέο μοντέλο. Το ενδιαφέρον είναι ότι δεν υπάρχει μόνο οικογενειακός γιατρός. Υπάρχει και μια ομάδα επαγγελματιών υγείας δίπλα του, που είναι νοσηλευτές, επισκέπτες υγείας, κοινωνικοί λειτουργοί.

Οι οποίοι προσπαθούν σιγά-σιγά να εμφυσήσουν μια νέα αντίληψη, μια νέα φιλοσοφία στο σύστημα υγείας, που δεν δίνει βάρος μόνο στην περίθαλψη και στην αντιμετώπιση της ασθένειας, αλλά καλύπτει αυτό το διαχρονικό κενό, το έλλειμμα του συστήματος υγείας, που είναι μια εθνική πολιτική για την πρόληψη, την αγωγή υγείας, την αποτροπή της αρρώστιας.

Εκεί θέλουμε να δώσουμε πολύ μεγάλο βάρος. Αυτό μπορεί να υπηρετηθεί μέσα από αυτόν τον θεσμό του οικογενειακού γιατρού, ο οποίος έχει πληθυσμό αναφοράς.

Δηλαδή, έχει ανθρώπους που είναι εγγεγραμμένοι, που ξέρουν ότι απευθύνονται στον συγκεκριμένο οικογενειακό γιατρό για ένα μικρότερο ή μεγαλύτερο πρόβλημα υγείας που τους προκύπτει.

Και που αυτός έχει την ευθύνη να τους ενημερώσει για τους εμβολιασμούς που πρέπει να κάνουν, για τους προσυμπτωματικούς ελέγχους, για τις προληπτικές εξετάσεις, για το πώς θα παραπεμφθούν σε άλλα επίπεδα λειτουργίας του συστήματος, να πάνε στο Κέντρο Υγείας να κάνουν εξετάσεις εργαστηριακές, να πάνε στο νοσοκομείο να κάνουν μια πιο ειδική εξέταση ή να τους δει ένας γιατρός πιο εξειδικευμένος και λοιπά.

Αυτό το μοντέλο, αντιλαμβάνεστε ότι θέλει μια αλλαγή κουλτούρας και στους επαγγελματίες υγείας, αλλά και στην κοινωνία. Η κοινωνία έχει εθιστεί σε μία λογική ότι εγώ κατά το δοκούν επιλέγω πού θα απευθυνθώ και σε ποιον θα πάω και λοιπά.

Εδώ αλλάζει αυτό το πράγμα. Και γι’ αυτό και χρειάζεται χρόνος για να εμπεδωθεί αυτή η νέα αντίληψη, ότι θα έχουμε μια, όπως λέμε, δομημένη πρόσβαση στο σύστημα.

Σ’ αυτό, βεβαίως, ασκείται μια κριτική, ότι με αυτόν τον τρόπο πάμε να δημιουργήσουμε εμπόδια πρόσβασης. Δεν πρόκειται περί αυτού, προφανώς. Ίσα-ίσα, εμείς είμαστε σε μια κατεύθυνση καθολικής πρόσβασης και ισότιμης φροντίδας.

Απλώς, πρέπει σιγά-σιγά να πειστούν οι πολίτες ότι αυτό το νέο σύστημα είναι πολύ πιο φιλικό, πολύ πιο αποτελεσματικό, θα υπάρχει ηλεκτρονικός ατομικός φάκελος υγείας, θα καταγράφονται τα δεδομένα, θα μπορούν να έχουν πρόσβαση οι γιατροί του συστήματος υγείας κατ’ αρχήν της πρωτοβάθμιας φροντίδας, στη συνέχεια των νοσοκομείων.

Και φυσικά, οποιοσδήποτε άλλος γιατρός, ο οποίος ασκεί ιατρική στη χώρα θα έχει δυνατότητα πρόσβασης, πάντα βεβαίως με την συναίνεση του ασθενή. Υπάρχουν λεπτά ζητήματα εκεί για τη διαχείριση ευαίσθητων ιατρικών δεδομένων, τα οποία πρέπει να τα παίρνουμε υπόψιν μας και λόγω τώρα του GDPR και των οδηγιών των ευρωπαϊκών.

Θέλουμε να πείσουμε τον πολίτη ότι, αν αξιοποιήσει αυτό το δίκτυο, θα έχει καλύτερη φροντίδα. Θα μπορεί να κλείσει νωρίτερα ραντεβού, για παράδειγμα, στο νοσοκομείο αν τον παραπέμψει ο οικογενειακός του γιατρός, από το αν επιλέξει να πάει μόνος του. Δε θα τον εμποδίσουμε να πάει μόνος του, τουλάχιστον σε μια αρχική φάση.

Θέλουμε, δηλαδή, αυτό το σύστημα παραπομπών και λειτουργίας του θεσμού του οικογενειακού γιατρού να προχωρήσει σταδιακά, να εμπεδωθεί, να εδραιωθεί.

Το επόμενο διάστημα, με την νέα προκήρυξη που έχουμε κάνει για τις τοπικές μονάδες υγείας, θα έχουμε μια μεγαλύτερη δυνατότητα, με περισσότερους οικογενειακούς γιατρούς, να στελεχώσουμε τις δομές και να ενισχύσουμε αυτές που ήδη λειτουργούν. Και να ανοίξουμε επιπλέον.

Εκεί υπάρχει και ένα πρόβλημα με τα διαθέσιμα κτήρια, που δυστυχώς θα ξέρετε και λόγω Airbnb, τουρισμού και λοιπά έχουμε μια δυσκολία αυτήν την περίοδο να βρούμε διαθέσιμα κτήρια και κρατικά, για τα οποία δεν είναι πάντα ευχερής η ανακαίνισή τους και η παραχώρησή τους και λοιπά.

Αλλά και ιδιωτικά κτήρια. Πολλές φορές, δηλαδή, κάνουμε προσκλήσεις ενδιαφέροντος και δεν έχουμε ανταπόκριση. 

Αυτό είναι μεγάλο στοίχημα και νομίζω ότι στη μεταμνημονιακή φάση πραγματικά θα έχουμε μια μεγαλύτερη δυνατότητα, ευχέρεια να στηρίξουμε αυτό το νέο μοντέλο που πιστεύω ότι προοπτικά θα αναδιοργανώσει συνολικά το σύστημα υγείας.

        Και επιτρέψτε μου να πω είναι η πιο σοβαρή ευρωπαϊκή πολιτική στον τομέα της υγείας που δρομολογείται τα τελευταία χρόνια.

Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Μας παρουσιάσατε μια πολύ μεγάλη γκάμα πρωτοβουλιών που έχει πάρει το Υπουργείο Υγείας και εσείς λέτε ότι είναι και μια πανευρωπαϊκά πολύ σημαντική πολιτική την οποία ασκεί.

Επειδή όμως διάβαζα και έβλεπα και εξέτασα και εγώ όλες τις πρωτοβουλίες που έχετε πάρει και διάβαζα και την κριτική από την πλευρά της αντιπολίτευσης και βλέπω ότι η αντιπολίτευση λέει ότι σιγά τι έκανε τώρα η Κυβέρνηση, αυτά που είχαμε κάνει εμείς πάει και τα πλασάρει ως καινούργια.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Με προκαλείτε λίγο.

Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Ε, φυσικά για αυτό ήθελα.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Λοιπόν, κοιτάξτε για να θυμόμαστε λίγο γιατί νομίζω ότι χρειάζεται να έχουμε μια αίσθηση των πραγμάτων και πως εξελίσσονται στο χρόνο.

Το 2014 με την παρέμβαση τότε της Κυβέρνησης Σαμαρά εκδιώχθηκαν από το σύστημα υγείας 2.500 ειδικευμένοι γιατροί που υπηρετούσαν στα παλιά πολυιατρεία του ΙΚΑ-ΕΟΠΥΥ.  2.500 γιατροί μαζικά οι οποίοι προσέφεραν υπηρεσίες βεβαίως όχι με καθεστώς πλήρους απασχόλησης, διατηρώντας και ιατρείο κλπ., αλλά έφυγαν από το σύστημα, υπήρξε μια τρομερή συρρίκνωση υπηρεσιών στην πρωτοβάθμια φροντίδα.

Αυτό μετακύλησε πολύ μεγάλο κόστος στον πολίτη και τώρα πάμε σιγά-σιγά με το νέο μοντέλο αυτό και στηρίζοντας παράλληλα και τις σημερινές δομές, γιατί ασκείται κάποιες φορές και μια κριτική ότι οι ΤΟΜΥ είναι σε αντιπαράθεση με τα σημερινά κέντρα υγείας και τα παλιά ΠΕΔΥ.  Δεν πρόκειται περί αυτού.

Παράλληλα με τις σημερινές δομές που τις ενισχύουμε, τώρα ετοιμαζόμαστε τον Οκτώβρη θα βγάλουμε μια προκήρυξη 457 ειδικευμένων γιατρών του ΕΣΥ συγκεκριμένων ειδικοτήτων, θέλουμε να ενισχύσουμε τα εργαστήριά τους, θέλομε να ενισχύσουμε τα οδοντιατρεία τους, θέλουμε να ενισχύσουμε δηλαδή τομείς που σήμερα ο πολίτης απευθύνεται στον ιδιωτικό τομέα λόγω ανεπαρκειών του ΕΣΥ και πληρώνει αρκετά χρήματα από την τσέπη του.

Εμείς λοιπόν πάμε να επουλώσουμε τραύματα τα οποία υπήρξαν ιδιαίτερα στον τομέα της πρωτοβάθμιας φροντίδας τα τελευταία 4-5 χρόνια.

Προφανώς οι ρυθμοί με τους οποίους κινούνται τα πράγματα δεν είναι οι επιθυμητοί. Θα θέλαμε πραγματικά να είχαμε καταφέρει να έχουμε ανοίξει περισσότερες δομές με βάση τον αρχικό σχεδιασμό που είχαμε κάνει αλλά σας είπα υπάρχουν κάποιες αντικειμενικές δυσκολίες.

Αυτό να το συζητήσουμε και είναι και καλοπροαίρετη η κριτική αν πραγματικά μας παρακινεί να κινηθούμε πιο γρήγορα και να ολοκληρώσουμε αυτή τη μεταρρύθμιση.

Δεν πρόκειται περί αυτού. Αντιλαμβάνομαι ότι αυτό που ενοχλεί είναι ότι πλέον έχουμε καινούργιες δομές στο σύστημα υγείας, αυτό κύριε Σβέρκο έχει να συμβεί από την δεκαετία του ’90.

Οι τελευταίες δομές στην πρωτοβάθμια φροντίδα, τα τελευταία κέντρα υγείας που φτιάχτηκαν στη χώρα ήταν την δεκαετία του ’90, το τέλος της δεκαετίας του ’90. Από τότε δεν υπήρξε μια προσθήκη, μια επένδυση ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια.  Υπήρξαν καινούργια νοσοκομεία βεβαίως, καινούργιες πτέρυγες, νέα τμήματα, έγιναν σημαντικές επενδύσεις σε κτιριακές υποδομές και εξοπλισμό κυρίως όμως στο νοσοκομειακό επίπεδο.

Στην πρωτοβάθμια φροντίδα τα πράγματα ήταν περίπου με τις δομές και τις υπηρεσίες που είχαμε πριν από 20 χρόνια.  Τώρα έχουμε καινούργιες δομές, καινούργιο προσωπικό, νέα παιδιά, νέοι επιστήμονες, νέοι επαγγελματίες υγείας με όρεξη που έχουν μια ευκαιρία αξιοπρεπούς εργασιακής και επαγγελματικής προοπτικής με εγγυημένη χρηματοδότηση για μια 4ετία και με προφανώς ισχυρή πολιτική βούληση και δέσμευση από την πολιτεία ότι αυτό το μοντέλο και αυτή η παρέμβαση θα συνεχιστεί και θα υπάρξει ανάληψη ευθύνης από τους δημόσιους πόρους.

Αυτό το έχουμε συμφωνήσει, το έχουμε παρουσιάσει στην Κομισιόν γιατί ασκείται και μια κριτική ότι είναι μια τέλος πάντων παρέμβαση η οποία θα μείνει μετέωρη μετά το τέλος του προγράμματος της Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης κλπ.

Δεν πρόκειται περί αυτού, έχουμε παρουσιάσει σχέδιο σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο στρατηγικής εξόδου από το χρηματοδοτικό πρόγραμμα το ευρωπαϊκό και μετάπτωσης σε εθνικούς πόρους.

Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Μάλιστα.  Τώρα, να σας πω επειδή έχουμε πάρει πάρα πολλά μηνύματα και πάρα πολλά τηλέφωνα και με ειδικότερα ακόμα θέματα που έχουν να κάνουν με το σύστημα υγείας, με νοσοκομεία και όλα αυτά, εγώ ξεχωρίζω το εξής και νομίζω ότι έχει και ένα νόημα γιατί συζητήσαμε και για τις δομές πρωτοβάθμιας υγείας και το πώς υπάρχει αυτή η υπερπροσφορά θέσεων.

        Και λέγεται εδώ για παράδειγμα από κάποιους ακροατές ότι αρκετοί γιατροί δεν εμπιστεύονται στην πραγματικότητα το δημόσιο σύστημα υγείας αλλά και τις δομές πρωτοβάθμιας, και κατ΄ επέκταση μάλλον τις δομές αυτές, διότι λένε ότι θα πάνε και δεν θα πληρωθούν στην ώρα τους.

Παράλληλα όμως κιόλας εσείς κάνατε και ανακοινώσεις για την καταβολή χορήγησης αναδρομικών.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Εντάξει, αυτό είναι άλλο θέμα θα σας το πω.

Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Ναι αλλά μπαίνει σε μια σειρά λίγο η ροή των χρημάτων στο δημόσιο σύστημα υγείας γιατί υπήρχαν τεράστιες καθυστερήσεις στο παρελθόν.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακούστε, κύριε Σβέρκο, κανονικότητα στις πληρωμές έχει εδραιωθεί εδώ και σχεδόν 3 χρόνια στο σύστημα υγείας.  Για αυτό και αν βλέπετε δεν υπάρχουν κινητοποιήσεις, διαμαρτυρίες όπως παλιότερα που γινόταν επισχέσεις εργασίας για μη καταβολή δεδουλευμένων.

Αυτό έχει τελειώσει εδώ και 3 χρόνια με πολύ μεγάλη προσπάθεια και με πολύ μεγάλη ευαισθησία απέναντι στο προσωπικό όχι μόνο στους γιατρούς και στο υπόλοιπο προσωπικό των νοσοκομείων το οποίο πραγματικά δουλεύει υπερωριακά, δουλεύει σαββατοκύριακα, νύχτες κλπ.

Αυτό έχει τελειώσει, δεν υπάρχει θέμα μη κανονικής καταβολής των αμοιβών.  Επίσης θέλω να πω ότι οι αμοιβές που έχουμε εξασφαλίσει κατά την άποψή μου είναι όντως αξιοπρεπείς. Και στους γιατρούς των τοπικών μονάδων υγείας δώσαμε αποδοχές επιπέδου Επιμελητού Α όχι δηλαδή της κατώτερης βαθμίδας του ΕΣΥ που είναι ο Επιμελητής Β, δώσαμε ως μπόνους, ως κίνητρο αποδοχές Επιμελητού Α που βεβαίως σε σχέση με το παρελθόν έχουν υποστεί και αυτές οι αμοιβές μια πολύ σημαντική περικοπή δυστυχώς τα χρόνια της κρίσης, πολύ μεγάλη περικοπή.

Και για αυτό και σωστά η πολιτεία και ο Πρωθυπουργός και όλη η Κυβέρνηση λένε ότι οφείλουμε σιγά-σιγά να πάμε σε μια σταδιακή αποκατάσταση απωλειών εισοδήματος η οποία προέκυψε στους νοσοκομειακούς γιατρούς αυτά τα χρόνια της κρίσης γιατί αναγνωρίζουμε ότι έχουν συνεισφέρει καταλυτικά στο να διασωθεί η δημόσια περίθαλψη και να αναβαθμιστεί το σύστημα υγείας.

Δεν υπάρχει λοιπόν τέτοιο ζήτημα. Προφανώς δεν μπορούμε σας είπα πριν ούτε να ανταγωνιστούμε μισθούς άλλων ευρωπαϊκών χωρών ούτε ενδεχομένως επίπεδα εισοδηματικά τα οποία μπορεί κανείς να διασφαλίσει δουλεύοντας στον ιδιωτικό τομέα.

Αλλά νομίζω ότι τηρουμένων των αναλογιών και της συνολικής κατάστασης στο δημόσιο σήμερα στη χώρα θεωρώ ότι υπάρχει μια δυνατότητα αξιοπρεπούς εργασίας, βεβαίως με δυσκολίες, κάτω από αντίξοες συνθήκες, έχει αυξηθεί η προσέλευση των πολιτών στο σύστημα υγείας λόγω φτωχοποίησης, υπάρχει αυξημένη ζήτηση, υπάρχει αυξημένη πίεση.

Τα τμήματα επειγόντων περιστατικών είναι ένας τομέας που κάνουμε μια επένδυση αυτή την περίοδο.  Έχουμε προκηρύξει και είναι σε διαδικασία κρίσης αυτή την περίοδο 520 θέσεις μονίμων γιατρών του ΕΣΥ, ειδικευμένων γιατρών οι οποίοι θα πάνε στοχευμένα στα ΤΕΠ, στα Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών σε όλα τα νοσοκομεία και θα δώσουν μια μεγάλη ώθηση στην πιο αποτελεσματική και ποιοτική διαχείριση των επειγόντων περιστατικών.

Ξέρετε ότι σήμερα εκεί υπάρχει πολύ μεγάλη ταλαιπωρία, υπάρχουν πολύωρες αναμονές, νομίζω ότι σε συνδυασμό και με το ότι έχουμε δυστυχώς ένα έλλειμμα σήμερα στη χώρα ειδικευόμενων γιατρών και αυτό λόγω της μετανάστευσης, νομίζω ότι η αναδιοργάνωση των ΤΕΠ με ειδικευμένους γιατρούς οι οποίοι μάλιστα θα εξειδικευτούν στη συνέχεια με ειδική εκπαίδευση στην επείγουσα ιατρική θα είναι μια πολύ σημαντική αλλαγή που θα ενισχύσει την πρώτη γραμμή άμυνας του συστήματος υγείας εκεί που υπάρχει άγχος, πίεση και φυσικά διακινδύνευση της ζωής.

Και θεωρώ ότι θα βελτιώσει πραγματικά πολύ τα ποιοτικά στάνταρτ στο σύστημα υγείας.

Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Μάλιστα.  Κύριε Ξανθέ, σας ευχαριστώ πάρα πολύ για αυτή τη συζήτηση.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Και εγώ σας ευχαριστώ, κύριε Σβέρκο, να είστε καλά.

Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Και πρέπει να πω κιόλας και πρέπει να το σημειώσω και αυτό ότι έχουν υπάρξει πάρα πολλά τηλεφωνήματα οπότε θα πρέπει να ανανεώσουμε το ραντεβού γιατί είναι πολλά τα ζητήματα.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Πολύ ευχαρίστως. Εγώ θέλω να πω το εξής θέμα έτσι εν κατακλείδι, η νέα περίοδος γιατί αυτή είναι η συζήτηση τώρα, το πολιτικό ερώτημα είναι τι περιθώριο έχουμε μετά το μνημόνιο να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τη δημόσια περίθαλψη.

        Εμείς ισχυριζόμαστε ότι αυτό το κάναμε ακόμα και σε συνθήκες κρίσης, σε συνθήκες λιτότητας.  Δώσαμε ένα στίγμα ότι αν υπάρχει η σωστή ιεράρχηση και η σωστή πολιτική προτεραιότητα μπορούν να επενδυθούν πόροι, να στηριχθεί το εθνικό σύστημα υγείας, να καλυφθούν περισσότερες ανάγκες.

Νομίζω ότι το επόμενο διάστημα θα έχουμε προφανώς προβλήματα τα οποία πολλά από αυτά είναι συσσωρευμένα και διαχρονικά, θα έχουμε περιορισμούς δημοσιονομικούς και αυτό πρέπει να είναι σαφές, αλλά νομίζω θα έχουμε και περισσότερες δυνατότητες και αυτές πρέπει να τις αξιοποιήσουμε.

Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Μάλιστα. Ευχαριστούμε πολύ κύριε Ξανθέ. Καλή σας ημέρα.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Να είστε καλά, ευχαριστώ και εγώ.

Κος ΣΒΕΡΚΟΣ:

Ο Υπουργός Υγείας ο κος Ανδρέας Ξανθός σε μια ενδιαφέρουσα πραγματικά συζήτηση και το ενδιαφέρον αποδεικνύεται από το πόσα πραγματικά τηλέφωνα πήρατε.  Πολλά τα ζητήματα και αρκετά αυτά ειδικά που σας απασχολούν.

        Νομίζω ότι πάντως το ενδιαφέρον περιστρέφεται γύρω από την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας.  Από το πώς δηλαδή όλοι οι πολίτες με τον λιγότερο κόπο και φυσικά με το ανύπαρκτο κόστος, με ανύπαρκτο κόστος, θα μπορέσουν να απολαμβάνουν τη δημόσια υγεία και τις δομές αυτής.

 

 

 

 

**************

 

 


επιστροφή