Συνέντευξη του υπουργού Υγείας, Ανδρέα Ξανθού στο ραδιοφωνικό σταθμό REAL FM

Συνέντευξη του υπουργού Υγείας, Ανδρέα Ξανθού στο ραδιοφωνικό σταθμό REAL FM

 

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Πάμε τώρα να καλημερίσουμε τον Υπουργό Υγείας, τον κύριο Ξανθό.

        Κύριε Υπουργέ, καλημέρα σας.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Καλημέρα, κύριε Χατζηνικολάου, καλημέρα.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Θα ξεκινήσω από τη χθεσινή συνεδρίαση στη Βουλή και θα ρωτήσω για ποιο λόγο αρνήθηκε η Κυβέρνηση την προανακριτική επιτροπή που πρότεινε η Νέα Δημοκρατία;

Το ρωτώ με την έννοια ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση λέει τώρα ότι η Κυβέρνηση έχει δύο μέτρα και δύο σταθμά για το θέμα. Άλλο για τους εμπλεκόμενους από την δική της πλευρά και άλλο για αυτούς που  η Αντιπολίτευση θεωρεί ότι εμπλέκονται από την Κυβέρνηση.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Κοιτάξτε, κύριε Χατζηνικολάου, υπάρχει μία ουσιώδης, κατά την άποψή μου, διαφορά. Στη μεν προανακριτική, η οποία ψηφίστηκε πριν από λίγο καιρό, υπήρχαν μαρτυρικές καταθέσεις, προστατευόμενων μαρτύρων βεβαίως, οι οποίοι είχαν δώσει κατ’ επανάληψη, είχαν καταθέσει τις μαρτυρίες τους σε εισαγγελικούς λειτουργούς, ήταν σε εξέλιξη μία δικαστική διερεύνηση, η οποία ξεκίνησε από τις ΗΠΑ με την εμπλοκή του FBI. Είχαν πάρει μάρτυρες από την Ελλάδα στην Αμερική, είχαν καταθέσει. Υπήρχαν συγκεκριμένες, λοιπόν, αναφορές σε αυτές τις καταθέσεις των μαρτύρων για συγκεκριμένα πολιτικά πρόσωπα.

Και  οι εισαγγελικές αρχές, ορθά, διαβίβασαν αυτή τη δικογραφία στη Βουλή, επειδή ακριβώς εμπλέκονταν, με βάση το νόμο περί ευθύνης υπουργών, συγκεκριμένα πολιτικά πρόσωπα.

Εδώ, αυτό το οποίο έχουμε, κατά την άποψή μου, καταρχήν,  αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος και από την όλη συζήτηση χθες ότι ήταν ένας αποτυχημένος και αδέξιος, θα έλεγα, πολιτικός αντιπερισπασμός.

Εδώ ποιο ήταν το στοιχείο που τεκμηρίωνε, υποτίθεται, αυτή την απαίτηση; Ήταν μία αναφορά τριών βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι θυμήθηκαν, μόλις ξέσπασε η ιστορία της Novartis πέρσι την άνοιξη και άρχισαν τα πράγματα  να συζητιούνται και δόθηκε εντολή από τον Υπουργό Δικαιοσύνης στους εισαγγελείς της χώρας να διερευνήσουν διότι έφτασαν, υπήρξε η περιρρέουσα ατμόσφαιρα από τις ΗΠΑ ότι κάτι παίζει εδώ και στην Ελλάδα και ότι η Novartis υπάρχει ουρά του σκανδάλου, του διεθνούς σκανδάλου, και στην Ελλάδα και τα λοιπά, και τα λοιπά, θυμήθηκαν, λοιπόν, εκείνο ακριβώς το διάστημα, τρεις βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, να καταθέσουν μία αναφορά και να λένε ότι πριν από 1,5 χρόνο δεν βγήκε το δελτίο τιμών του α’ εξαμήνου του 2015.

Συσχετίστηκε, λοιπόν, αυτή η αναφορά των βουλευτών με την υπόλοιπη δικογραφία και προστέθηκε το ίδιο διάστημα, το ίδιο διάστημα ακριβώς υπάρχει και μία ανώνυμη καταγγελία ανυπόγραφη, επίσης προς ένα αντιεισαγγελέα, που λέει ότι δεν είναι μόνο η Nοvartis, είναι και άλλες φαρμακευτικές και κυρίως είναι οι ελληνικές φαρμακευτικές οι οποίες, τέλος πάντων, είναι και αυτές μέρος στο πάρτυ, και συναλλάσσονται με τους υπουργούς και ουσιαστικά, λέει, με εγκαλούσε εμένα ότι σε ένα δελτίο τιμών το Δεκέμβρη του 2016 είχα επιτρέψει να γίνουν εθελούσιες μειώσεις, δηλαδή έγιναν μειώσεις παραπάνω στις τιμές από αυτές που είχε αρχικά προετοιμάσει το δελτίο τιμών του ΕΟΦ.

Αυτό στην ουσία ήταν ένα αστήρικτο πράγμα, το οποίο ήταν απολύτως σαφές ότι ήταν μία μεθόδευση για να υπάρχει ένα αντίβαρο στην ενδεχόμενη ανάμιξη και εμπλοκή πολιτικών, επώνυμων πολιτικών στελεχών από την άλλη πλευρά.

Νομίζω ότι αυτός ήταν ο λόγος και προφανώς για λόγους στοιχειώδους, δηλαδή, αξιοπιστίας και σοβαρότητας δεν μπορούσε να είναι αυτό αποδεκτό.

Δηλαδή ούτε συσχέτιση με τη Novartis υπάρχει σε αυτό το πράγμα, ούτε υπάρχουν συγκεκριμένες καταγγελίες για πολιτικά πρόσωπα, ούτε τίποτα.

Και πραγματικά εκπλήσσομαι όταν λέει κάποιος ότι αυτό είχε σχέση. Δηλαδή οι κατηγορίες είναι ότι δεν βγήκε ένα δελτίο τιμών, και αυτό δεν μπορεί να αφορά την Novartis, ή δεν μπορεί να αφορά επιλεκτικά κάποιες φαρμακευτικές. Και ότι σε ένα άλλο δελτίο τιμών, που αφορούσε εμένα, έγιναν εθελούσιες μειώσεις δηλαδή  ήρθαν οι φαρμακοβιομήχανοι και πρόσφεραν ακόμα χαμηλότερες τιμές και παρότι μειώθηκαν τα φάρμακά τους δεν είχαν, υποτίθεται, την ενδεδειγμένη μείωση.

Αυτή είναι η συζήτηση. Νομίζω ότι ήταν ένας αντιπερισπασμός  που κατέρρευσε και θα έλεγα με ηχηρό τρόπο.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Τώρα, κύριε Υπουργέ, το βασικό ερώτημα των πολιτών είναι αν μέσα από όλη αυτή τη συζήτηση….

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Συμφωνώ απολύτως.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

…και μέσα από όλη αυτή την ιστορία θα υπάρξει ένας εξορθολογισμός του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί το σύστημα.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Έχετε απόλυτο δίκιο.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Θα υπάρξει ή θα μείνουμε στις εντυπώσεις και στους διαξιφισμούς;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Αυτό είναι το θέμα. Συμφωνώ απολύτως. Και θα έλεγα και νομίζω έκανα μια προσπάθεια χθες να το αναδείξω αυτό, αυτό το οποίο έχει ενδιαφέρον για τον πολίτη, είναι αν μέσα από αυτήν την θεσμική εξυγίανση, όπως πολύ σωστά λέτε, θα υπάρξει και κάποιο συγκεκριμένο όφελος για τον ίδιο τον πολίτη.

Πέρα από το δημόσιο συμφέρον, αν δηλαδή θα υπάρξει μια προοπτική μείωσης της οικονομικής επιβάρυνσης που έχουν υποστεί οι πολίτες όλα αυτά τα χρόνια.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Ναι. Γιατί, μεταξύ μας, κύριε Υπουργέ, δεν είναι μόνο η Novartis.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Συμφωνώ.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Ήταν όλο το κύκλωμα του φαρμάκου άρρωστο.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Μα, εννοείται. Εννοείται, κύριε Χατζηνικολάου, εννοείται. Γι’ αυτό, λοιπόν, έχουμε πει το εξής. Ότι εμείς, κατ’ αρχήν, πρέπει να διερευνήσουμε, οφείλουμε, επειδή στην κοινωνία υπάρχει κι ένα κλίμα καχυποψίας και δυσπιστίας απέναντι στο πολιτικό σύστημα και τους θεσμούς, δικαιολογημένη ενδεχομένως, νομίζω ότι υπάρχει μία απαίτηση, λοιπόν, να μην υπάρχουν σκιές περί συγκάλυψης, περί αλληλοϋποστήριξης, περί ΟΜΕΡΤΑ, ανάμεσα στο πολιτικό σύστημα.

Αυτό, λοιπόν οφείλουμε να το πάρουμε πολύ σοβαρά υπόψιν μας. Και άρα, όταν εμφανίζεται κάτι, να διερευνάται θεσμικά. Το κυριότερο, όμως, είναι αυτό που λέτε.

Δηλαδή, πώς, παίρνοντας στοιχεία από αυτήν την διερεύνηση, κάνουμε θεσμικές παρεμβάσεις που θωρακίζουν το σύστημα. Εδώ, λοιπόν, οφείλω να πω ότι έχουν γίνει αρκετά βήματα. Έχουν δρομολογηθεί αρκετά βήματα. Τα οποία δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Το πρώτο είναι ότι κάναμε πολύ πιο διαφανές το σύστημα τιμολόγησης. Τώρα πια γίνεται όλη η διαδικασία στον ΕΟΦ. Υπάρχει ανάρτηση της αρχικής πρότασης, υπάρχει δημόσια διαβούλευση, έρχονται οι φαρμακευτικές, καταθέτουν τις ενστάσεις τους, τις αιτήσεις θεραπείας.

Γίνεται μία συνεννόηση. Αν εντοπιστούν προβλήματα και λάθη διορθώνονται και έρχεται η τελική πρόταση στον Υπουργό. Μέχρι τώρα, υπήρχε ένα ενδιάμεσο στάδιο. Υπήρχε μία Επιτροπή Τιμών στο Υπουργείο, η οποία έδινε τη δυνατότητα, θεσμικά, στους Υπουργούς και κυρίως στους Συμβούλους τους να παρεμβαίνουν στην τελική φάση της διαμόρφωσης των τιμών.

Αυτό το καταργήσαμε, κύριε Χατζηνικολάου. Πριν από λίγο καιρό καταργήθηκε αυτή η Επιτροπή Τιμών. Και όλη η διαδικασία θα ολοκληρώνεται στον ΕΟΦ.

Νομίζω ότι αυτό είναι ένα πρώτο βήμα αποκοπής και ενός ομφάλιου λώρου που ενδεχομένως υπήρχε σ’ αυτήν την ιστορία, ανάμεσα στον αρμόδιο φορέα και στις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες. Δε λέω ότι όλοι το αξιοποίησαν. Αλλά ότι υπήρχε το πλαίσιο, υπήρχε.

Το δεύτερο είναι ότι φτιάξαμε έναν μηχανισμό, για πρώτη φορά στη χώρα –αυτό ήταν τεράστιο έλλειμμα.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Ναι.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Αυτός λέγεται HTA. Είναι Health Technology Assessment. Είναι ένας μηχανισμός αξιολόγησης τεχνολογιών υγείας και ιδιαίτερα καινοτόμων φαρμάκων. Αυτό είναι σύστημα που υπάρχει σε όλες τις χώρες της Ευρώπης.

Και τι θα κάνει αυτό; Κάθε νέο φάρμακο που θα έρχεται στην χώρα, θα αξιολογείται από ειδικούς.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Ναι, ξέρετε, γιατί άλλη μια ανησυχία πολλών συμπολιτών μας είναι μήπως τρομάξουν οι αρμόδιοι και δε βάζουν υπογραφή για κανένα καινούριο φάρμακο, πλέον.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακριβώς. Ακριβώς, έχετε απόλυτο δίκιο. Αυτό, λοιπόν, τι θα κάνει; Θα έχει ειδικούς εμπειρογνώμονες και ανθρώπους που έχουν πολύ συγκεκριμένη επιστημονική γνώση σε παιδεία, φάρμακο-κλινικής φαρμακολογίας, φάρμακο-επιδημιολογίας, φάρμακο-οικονομίας, και λοιπά και λοιπά.

Και οι οποίοι θα αξιολογούν κάθε νέο φάρμακο με επιστημονικά κριτήρια, πολύ συγκεκριμένα, τα οποία έχουν προσδιοριστεί. Και θα γνωμοδοτούν για την προστιθέμενη θεραπευτικοί του αξία. Και άρα, για το αν πρέπει να αποζημιώνεται από το Ελληνικό Δημόσιο.

Και ο Υπουργός θα δέχεται μία εισήγηση, όπου θα συνυπολογίζεται μία διαπραγμάτευση που θα γίνεται από μία ειδική Επιτροπή, με τις φαρμακευτικές, για πιο προσιτές τιμές.

Αυτό, επίσης πρώτη φορά θα γίνεται στην χώρα. Δηλαδή, μέχρι τώρα, ό,τι τιμή έπαιρνε ένα φάρμακο, αυτή και αποζημιωνόταν. Αυτό αλλάζει.

Και επειδή υπάρχουν φάρμακα πολύ ακριβά, τα οποία είναι καινοτόμα, όμως, είναι πολύ αποτελεσματικά και χρειάζεται οι πολίτες της χώρας μας να έχουν πρόσβαση σε αυτά, είπαμε ότι θα βάλουμε μια διαδικασία, όπου θα διαπραγματευόμαστε.

Θα πούμε, ωραία, αυτό το φάρμακο είναι αποτελεσματικό, έχει κλινικό όφελος, βελτιώνει την ποιότητα ζωής των ανθρώπων, καρκινοπαθών, ατόμων με αυτοάνοσα νοσήματα και λοιπά και λοιπά. Θα το αποζημιώνουμε.

Αλλά επειδή θα το πάρει ο τάδε, συγκεκριμένος αριθμός πολιτών στη χώρα μας, θα μας δώσετε μια έκπτωση. Και θα είναι βιώσιμο, έτσι, το Σύστημα Υγείας μας.

Αυτό τώρα έχει θεσμοθετηθεί αυτή η διαδικασία για πρώτη φορά. Ήδη έχουμε δύο μέχρι τώρα πετυχημένες διαπραγματεύσεις με εταιρείας για τα φάρμακα, για την ηπατίτιδα C και για το κακοήθες μελάνωμα.

        Και τώρα καλύπτουμε περισσότερους ανθρώπους με σύγχρονα και ακριβά και αποτελεσματικά φάρμακα και αυτό από εδώ και πέρα θα είναι η συνήθης κανονικότητα στην ένταξη νέων φαρμάκων στο σύστημα υγείας.

        Βάζουμε επίσης θεραπευτικά πρωτόκολλα πολύ συγκεκριμένα, άρα ο γιατρός, γιατί ο γιατρός είναι κρίσιμος κρίκος. Τα φάρμακα μπαίνουν στην αγορά δια της συνταγογράφησης των γιατρών.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Δια της συνταγογράφησης. Βέβαια.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Δηλαδή, ότι τιμή και να πάρουνε, αν δεν πουληθούν, δεν κερδίζει η εταιρεία.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Σωστά.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Άρα, αυτό, εκεί βάζουμε επίσης κανόνες. Έχουμε τώρα 25 θεραπευτικά πρωτόκολλα ενσωματωμένα στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.

        Τα 15 αυτά είναι κλειδωμένα όπως λέμε. Αυτό τώρα έγινε για πρώτη φορά. Δηλαδή, έχουν συγκεκριμένα βήματα. Δεν μπορεί να παρακαμφθεί το πρωτόκολλο.

        Είναι η λογική της step therapy, βήμα – βήμα. Πρώτα πας σε αυτό. Αν αυτό αποτύχει και με τεκμηρίωση, με εργαστηριακούς δείκτες, με … δείκτες και λοιπά, τότε μόνο μπορείς να πας σε μιας άλλης γενιάς ή μιας άλλης υποτίθεται πιο προχωρημένης κατηγορίας φάρμακο και λοιπά και λοιπά.

        Βάζουμε δηλαδή κάποιους κανόνες στη συνταγογράφηση και επίσης κάνουμε μία σοβαρή προσπάθεια να μαζέψουμε λίγο και να νοικοκυρέψουμε το τοπίο των ιατρικών συνεδρίων. Το οποίο ήταν ένα πεδίο και εκεί παρεμβάσεων και συναλλαγών.

        Το ξέρουν πάρα πολύ καλά. Γίνεται μια προσπάθεια να αποκόψουμε.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Ήταν τα μπόνους που δίνονται για τις συνταγές.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακριβώς. Προσέξτε. Κοιτάξτε, οι γιατροί πρέπει να εκπαιδεύονται.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Αναμφίβολα.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Πρέπει να υπάρξει λοιπόν, πρέπει να υπάρχει δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε επιστημονικά συνέδρια, να ενημερώνονται για τις σύγχρονος εξελίξεις της επιστήμης και λοιπά και λοιπά.

        Αυτό δυστυχώς σήμερα δεν μπορεί να το κάνει το κράτος. Να το πληρώσει το κράτος. Άρα, ο ρόλος των φαρμακευτικών θα εξακολουθήσει να παραμένει σε αυτό, στη χρηματοδότηση δηλαδή της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης των γιατρών, όμως βάζουμε μία διαδικασία πιο διαφανή.

        Παίρνουμε τη διαδικασία αυτή από τον ΕΟΦ, που ήτανε μία τυπική έγκριση και την πάμε στο Κε.Σ.Υ., που είναι το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας, που είναι το γνωμοδοτικό και το εισηγητικό όργανο της πολιτείας για θέματα ιατρικής εκπαίδευσης και προσπαθούμε να αποκόψουμε την επαφή την άμεση των φαρμακευτικών με τους γιατρούς και η χρηματοδότης να γίνεται στις επιστημονικές εταιρείες των γιατρών, οι οποίες με συγκεκριμένα κριτήρια θα αξιολογούν την ποιότητα των συνεδρίων και θα δίνουν συγκεκριμένες θέσεις που μπορούν να καλυφθούν από τους γιατρούς.

        Και επίσης, θα δημοσιοποιείται η επαφή, η οικονομική αυτή συναλλαγή των φαρμακευτικών. Θα βγαίνει στο site τους δημόσια. Υποχρεωτικό αυτό. Ήδη έχει αρχίσει και εφαρμόζεται και στο site του ΕΟΦ, θα φαίνεται τι λεφτά δίνει η κάθε φαρμακευτική εταιρεία, είτε σε ένα μεμονωμένο γιατρό.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Αυτό είναι πολύ σωστό.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Είτε σε μία επιστημονική εταιρεία.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Είναι πολύ σωστό.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Άρα, στο τοπίο αυτό το  οποίο ήταν πολύ θολό και επέτρεπε διαφόρων τύπων συναλλαγές, προσπαθούμε να βάλουμε λίγοι τάξη. Νομίζω ότι αυτό είναι το αίτημα σήμερα, της θεσμικής θωράκισης του συστήματος και θεωρώ ότι αυτό που επίσης προέχει, είναι σιγά – σιγά να μπούμε σε μία γραμμή σταδιακής ανακούφισης των πολιτών όσον αφορά την οικονομική τους συμμετοχή στο κόστος.

        Σήμερα είναι πολύ μεγάλο αυτό. Είναι μεσοσταθμικά πάνω από το 25% του συνολικού κόστους αγοράς φαρμάκου. Το 25% το επιβαρύνεται ο πολίτης και η ιδέα που επεξεργαζόμαστε τώρα σε συνεννόηση με τη φαρμακοβιομηχανία και με τους θεσμούς, είναι, αν επιλέγει ένας πολίτης γενόσημο, γιατί πρέπει να αυξήσουμε τη διείσδυση των γενοσήμων και μάλιστα των γενοσήμων που παράγονται στην χώρα, είναι ποιοτικά, είναι αξιόπιστα και με αυτό ..

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Αυτό τονώνει και την ελληνική βιομηχανία.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακριβώς. Αν ο πολίτης επιλέγει γενόσημο, να έχει μηδενική ή ελάχιστη οικονομική συμμετοχή.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Μακάρι. Αυτό θα ήταν εξαιρετικό.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Αυτό θα είναι το σημαντικό κίνητρο, γιατί μέχρι τώρα δυστυχώς δεν υπήρχε κίνητρο, ούτε για τους ασθενείς που έχουν το βασικό λόγο στην επιβάρυνση, ούτε για τους γιατρούς, ούτε για τους φαρμακοποιούς.

Κος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:

Κύριε Υπουργέ, σας ευχαριστώ θερμά.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Να είστε καλά.


επιστροφή