Θερινές Διακοπές - Αναψυχή. Προασπίζοντας την υγεία και τη ζωή

Μητέρα και κόρη στην παραλία

Image courtesy of pat138241 at FreeDigitalPhotos.net


Το πρόγραμμα με τίτλο : «Θερινές Διακοπές - Αναψυχή. Προασπίζοντας την υγεία και τη ζωή» έχει στόχο να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη, ειδικές κατηγορίες πληθυσμού (π.χ. παιδιά, ηλικιωμένους, παραθεριστές κ.α. ) καθώς και άλλες υπηρεσίες και φορείς σε θέματα που σχετίζονται με την προστασία και προάσπιση της Δημόσιας Υγείας στο πλαίσιο της πρόληψης και αντιμετώπισης διαφόρων κινδύνων που συνδέονται με τις θερινές διακοπές.

■       καύσωνας -θερμοπληξία

■       ηλιακή ακτινοβολία - εγκαύματα

Μύθοι για την προστασία στον ήλιο

Πηγή: Κέντρο Αναφοράς Μελανώματος του τμήματος Πλαστικής Χειρουργικής- Μικροχειρουργικής & Κέντρο Εγκαυμάτων και το Γραφείο Πρόληψης και Αγωγής Υγείας του Γ.Ν.Α. "Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ"

■       πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων

Η Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (Ο.Η.Ε.),  με πρωτοβουλία της,  ανακήρυξε την δεκαετία 2011-2020 ως Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια, με την συμμετοχή κυβερνήσεων, Διεθνών Οργανισμών, οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, μη κυβερνητικών οργανισμών και ιδιωτικών εταιρειών, από όλο τον κόσμο. Η πρωτοβουλία αυτή έχει ως στόχο να αναχαιτίσει και να αναστρέψει την τάση που θα οδηγήσει σε απώλεια περίπου 1,9 εκατομμυρίων ατόμων ετησίως, εξαιτίας οδικών ατυχημάτων, μέχρι το 2020.

 Στο επίκεντρο της καμπάνιας  για το 2015, είναι τα παιδιά, καθώς πάνω από 186.000 παιδιά χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο από τροχαία ατυχήματα , ενώ χιλιάδες άλλα τραυματίζονται σοβαρά. Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ.), οι τραυματισμοί από τροχαία συγκαταλέγονται ανάμεσα στις τέσσερις πρώτες αιτίες παιδικής θνησιμότητας για ηλικίες άνω των πέντε (5) ετών, ενώ είναι η πρώτη αιτία θνησιμότητας για ηλικίες 15-17 ετών.  

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (Π.Ο.Υ) έχει διαμορφώσει οδηγίες προς την κατεύθυνση αυτή με τίτλο : «10 Στρατηγικές για την Ασφάλεια των Παιδιών στο Δρόμο»

       Σημαντικό είναι, στο πλαίσιο των εν λόγω στρατηγικών του Π.Ο.Υ. να δοθεί έμφαση στην διαμόρφωση ασφαλών οδικών και λοιπών υποδομών που σχετίζονται με σχολικές μονάδες, με χώρους εμπορικής χρήσης (καταστήματα, εμπορικά κέντρα λαϊκές αγορές κ.λ.π.), πλατείες, πεζοδρόμους, παιδικές χαρές, παραλίες (πλαζ, αναψυκτήρια, ανοικτοί παιδότοποι, κ.λ.π.), χώρων αναψυχής κ.α., όπου η αυξημένη κίνηση πεζών, καταναλωτών, παραθεριστών, οδηγεί στην αύξηση των ατυχημάτων.

    Έμφαση είναι απαραίτητο να δίδεται στην απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων, φορητών  συσκευών μουσικής με χρήση ακουστικών, κ.λ.π., κατά την οδήγηση καθώς και αντίστοιχη αποφυγή χρήσης αυτών από παιδιά και ενήλικες πεζούς, γεγονός που ελαττώνει την προσοχή και την εγρήγορση για την αντιμετώπιση των κινδύνων.

     Τονίζεται επίσης,  η ιδιαίτερη σημασία της προσεκτικής οδικής συμπεριφοράς οδηγών και πεζών σε περιοχές που είναι άγνωστες π.χ. προορισμοί διακοπών, όπου φυσικά, τεχνητά ή ανθρωπογενή εμπόδια εγείρουν σοβαρούς κινδύνους ασφάλειας, ενώ επιτακτική είναι η χρήση κατάλληλων ενδυμάτων που αναδεικνύουν την παρουσία των οδοιπόρων κατά τις νυχτερινές ώρες ώστε αυτοί να ανιχνεύονται εγκαίρως από τους οδηγούς.

 

 «10 Στρατηγικές για την Ασφάλεια των Παιδιών στο Δρόμο» (Π.Ο.Υ.)

  1. Έλεγχος ταχύτητας. – Η ταχύτητα είναι καθοριστικός παράγοντας κινδύνου , κυρίως σε θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Επομένως, συνιστάται μείωση της ταχύτητας, κυρίως σε δρόμους κοντά σε σχολεία και κατοικίες, είτε με την επιβολή κατάλληλων ορίων ταχύτητας (προτεινόμενο όριο τα 30 χλμ/ώρα), είτε με έργα όπως φωτεινοί σηματοδότες, κυκλικοί κόμβοι και ‘σαμαράκια’.
  2. Περιορισμός της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. – Ένας μεγάλος κίνδυνος για τα παιδιά, ως πεζοί, ποδηλάτες αλλά και επιβάτες, είναι όταν οι  οδηγοί είναι υπό την επήρεια του αλκοόλ. H κατανάλωση αλκοόλ αυξάνει όχι μόνο την πιθανότητα οδικού ατυχήματος, αλλά και την πιθανότητα το εν λόγω ατύχημα να καταλήξει σε θάνατο ή σε σοβαρό τραυματισμό. Κατά συνέπεια, συνιστάται μείωση των επιτρεπόμενων ορίων οινοπνεύματος στον οργανισμό κατά την οδήγηση, αυστηροποίηση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου και ενίσχυση των ελέγχων.
  3. Χρήση προστατευτικού κράνους για ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. – Για τα παιδιά ποδηλάτες, η χρήση προστατευτικού κράνους είναι η πιο αποτελεσματική μέθοδος μείωσης του κινδύνου κρανιακών κακώσεων. Αντίστοιχα, για τους μοτοσικλετιστές, η κατάλληλη χρήση κράνους μειώνει τον κίνδυνο θανάτου κατά 40% και τον κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού στο κεφάλι κατά 70%. Επομένως, προτείνεται η επιβολή και η αυστηρή εφαρμογή κανόνων για την χρήση κατάλληλου προστατευτικού κράνους ανά ηλικιακή ομάδα, η εφαρμογή διεθνώς αναγνωρισμένων κατασκευαστικών προτύπων που διασφαλίζουν την ασφάλεια των παιδιών, η εκπαίδευση των γονέων σχετικά με την χρήση κράνους και η ενίσχυση της διαθεσιμότητας και της πρόσβασης (και μέσω οικονομικής ενίσχυσης) στον κατάλληλο εξοπλισμό.
  4. Χρήση κατάλληλων συστημάτων ασφαλείας για παιδιά στο αυτοκίνητο. – Για καλύτερη προστασία των παιδιών στο αυτοκίνητο συνιστάται η χρήση ειδικών παιδικών καθισμάτων και ζωνών ασφαλείας και η σχετική ενημέρωση – ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση των γονέων για το θέμα αυτό.
  5. Ενίσχυση της ορατότητας των παιδιών αλλά και της αναγνώρισής τους από τους οδηγούς. – Η σχετικά μικρή σωματική διάπλαση των παιδιών τα καθιστά ευάλωτα σε τροχαίες συγκρούσεις  καθώς συχνά δυσκολεύονται να δουν στο δρόμο, αλλά και να γίνουν αντιληπτά από διερχόμενους οδηγούς. Για το λόγο αυτό συνιστώνται μέτρα βελτίωσης της ορατότητας, όπως χρήση αντανακλαστικών ταινιών, ανοιχτόχρωμη ενδυμασία, χρήση προβολέων σε ποδήλατα και βελτίωση του φωτισμού των δρόμων.
  6. Βελτίωση οδικών υποδομών. – Παραδοσιακά, οι οδικές οδοί κατασκευάστηκαν πρωτίστως με γνώμονα την εξυπηρέτηση και την απρόσκοπτη κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων, χωρίς ιδιαίτερη φροντίδα για τις ανάγκες των πεζών, αλλά και γενικότερα τις ανάγκες των κοινοτήτων τις οποίες διασχίζουν. Κατά συνέπεια, είναι αναγκαίες οι τροποποιήσεις των υφιστάμενων οδικών υποδομών, προκειμένου να εξαλειφθούν ή έστω να μειωθούν οι κίνδυνοι τόσο για τα παιδιά, όσο και για τις τοπικές κοινότητες γενικότερα. Ενδεικτικά αναφέρονται: η εγκατάσταση ‘φυσικών’ μέτρων (π.χ. φωτεινοί σηματοδότες, κυκλικοί κόμβοι, κ.α.), ο διαχωρισμός των διαφορετικών χρήσεων κυκλοφορίας (π.χ. δημιουργία ποδηλατοδρόμων, ανύψωση των πεζοδρομίων για καλύτερη προστασία των πεζών και εγκατάσταση διαχωριστικών νησίδων μεταξύ αντίθετων ρευμάτων κυκλοφορίας), η καθιέρωση ειδικών ζωνών κυκλοφορίας κοντά σε σχολεία με χαμηλά όρια ταχύτητας και ειδικά σημεία διέλευσης πεζών και η επένδυση σε ασφαλή μέσα μαζικής μεταφοράς.
  7. Κατάλληλος σχεδιασμός οχημάτων. – Ο βέλτιστος σχεδιασμός οχημάτων και η χρήση ειδικών υλικών και συστημάτων ασφαλείας, μπορούν να ενισχύσουν την ασφάλεια των παιδιών, τόσο εντός όσο και εκτός οχήματος, αλλά και να συμβάλλουν στην ασφάλεια ποδηλατών και μοτοσικλετιστών. Ενδεικτικά αναφέρεται η εγκατάσταση συστήματος με κάμερες  και ανιχνευτές  για τον εντοπισμό μικρών αντικειμένων και η κατασκευή αμαξωμάτων με υψηλή ικανότητα απορρόφησης ενέργειας πρόσκρουσης.
  8. Μείωση κινδύνων για νέους οδηγούς. – Οι νέοι, άπειροι οδηγοί αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο αριθμό τροχαίες συγκρούσεις  παγκοσμίως. Σε αυτό το γεγονός συμβάλλουν παράγοντες όπως υπερβολική ταχύτητα, χρήση αλκοόλ ή ναρκωτικών και χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση. Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνεται αυστηροποίηση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου, αυστηρή εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με μηδενική ανοχή σε παραβάσεις, αλλά και η εφαρμογή προγραμμάτων ειδικά για άπειρους οδηγούς, κατά τη διάρκεια των οποίων οι νέοι οδηγοί αποκτούν σταδιακά και μέσω παρακολούθησης πλήρη προνόμια οδήγησης.
  9. Παροχή κατάλληλης φροντίδας σε τραυματισμένα παιδιά. – Η ενίσχυση της υγειονομικής περίθαλψης και των υπηρεσιών αποκατάστασης, αποτελεί γενικότερα την πιο αποτελεσματική προσέγγιση για την καλύτερη αποκατάσταση τραυματιών τροχαίων συγκρούσεων. Παράλληλα όμως, προτείνονται στοχευμένα μέτρα για την καλύτερη διαχείριση και αποκατάσταση τραυματισμένων παιδιών, όπως εκπαίδευση γονέων και εκπαιδευτικών στην παροχή πρώτων βοηθειών, στον εξοπλισμό ασθενοφόρων με ιατροφαρμακευτικό υλικό κατάλληλο και για παιδιά, στην παροχή ειδικών παιδιατρικών υπηρεσιών αποκατάστασης, στην ενίσχυση της πρόσβασης σε ειδικές υπηρεσίες συμβουλευτικής για τη διαχείριση τυχόν ψυχολογικών προβλημάτων που προκάλεσε ο τραυματισμός.
  10. Επίβλεψη παιδιών κοντά σε δρόμους. – Δεδομένου ότι τα μικρά παιδιά έχουν περιορισμένη ικανότητα αξιολόγησης κινδύνου, ο εποπτικός ρόλος των γονέων και των κηδεμόνων γενικότερα είναι ιδιαίτερα σημαντικός για την ασφάλεια των παιδιών, κυρίως σε πολύπλοκους οδικούς χώρους. Παρ’ ότι η εποπτεία μόνο δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα προαναφερόμενα μέτρα, μπορεί να επιδράσει συμπληρωματικά και να ενισχύσει την αποτελεσματικότητά τους.

 Παγκόσμια Εβδομάδα για την Οδική Ασφάλεια-Εγκύκλιος

■       ασφαλής κολύμβηση (πρόληψη πνιγμών, καταλληλότητα ακτών)

■       διατροφικές συμβουλές (διατροφή, νερό υγειονομικοί έλεγχοι)

■       περιβαλλοντικοί κίνδυνοι (κλιματισμός, απορρίμματα κ.α.)

■       πρόληψη κινδύνων δημόσιας υγείας (διαβιβαστές, ελονοσία, Δυτικός Νείλος, τσιμπούρια)

■       εθελοντική αιμοδοσία

Για το έτος 2015, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, για την Παγκόσμια Ημέρα του Εθελοντή Αιμοδότη, θέτει ως θέμα  της ενημερωτικής Εκστρατείας, «Σας ευχαριστώ για τη διάσωση της ζωής μου» (Thank you for saving my life ), όπου με το μήνυμα αυτό επιδιώκεται να τιμηθεί ο εθελοντής αιμοδότης και να εκφραστούν ευχαριστίες για την πολύτιμη προσφορά αίματος ως «δώρο που σώζει ζωές». Με το σύνθημα «Δώσε αίμα ελεύθερα και συχνά» (Give freely, give often. Blood donation matters) στόχος, είναι να ενθαρρυνθούν περισσότεροι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο για την τακτική εθελοντική μη αμειβόμενη αιμοδοσία και να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά και οι νέοι ώστε να αποκτήσουν συνείδηση προσφοράς ζωής μέσω της εθελοντικής αιμοδοσίας.

Oμεγάλος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων αυξάνει τη ζήτηση για αίμα (ιδιαίτερα τη θερινή περίοδο) , απαιτούνται  130.000 μονάδες αίματος το χρόνο για την κάλυψη των αναγκών των ατόμων με μεσογειακή αναιμία, καθώς επίσης απαιτούνται μεγάλες ποσότητες αίματος και παραγώγων του  για τις  μεταμοσχεύσεις μυελού των οστών και άλλων οργάνων.

Τι πρέπει να γνωρίζει ο αιμοδότης

Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντή Αιμοδότη


επιστροφή